torsdag 27 maj 2010

Vad är så skört att det bryts när du säger dess namn?


Jag har nu läst två av Bjørn Sortlands 3 utkomna böcker på Svenska, Alla har ett hungrigt hjärta och Vad är så skört att det bryts när du säger dess namn? Jag känner nu i efterhand att Alla har ett hungrigt hjärta förtjänar mer beröm av mig än vad den fick av mig. Den är fortfarande inte fantastisk med den är väldigt fin.

Vad är så skört att det bryts när du säger dess namn, är en kort och snabbbläddrad berättelse men så fin! Jag är fascinerad över hur Sortland kan skriva så lite och beröra så starkt. Samtidigt är det prosa, väl utvalda ord och ganska avskalat. Fina dialoger och en sorglig handling. Inga tårar släpptes men ledsen blev jag verkligen. En vacker bok jag inte kommer glömma i första taget.

Markus och Ingrid möts på en fest. Markus är 19 år och jobbar med bagagen på en flygplats. Ingrid saknar hår och är dödssjuk. Ändå är Markus som förtrollad av henne. Han ringer henne en gång, sedan en till... Och så är deras romans igång. Båda vet att hon ska dö, ändå blir deras kärlek bara allvarligare och allvarligare samtidigt som tiden allt för snabbt rinner ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar