söndag 9 maj 2010

Det är så logiskt alla fattar utom du

Precis som alla bloggar och recensioner jag läst om det är så logiskt alla fattar utom du har jag bara positiv kritik att komma med. När man läser folks sammanfattningar av handlingen känns den ganska givande, två bästa kompisar och den ene killen blir kär i den andre tjejen. Men när jag öppnar boken förstår jag att det inte riktigt stämmer.

Johan är jätte kär i sin bästa vän Ester. Han försöker hålla tyst om det och hoppas att det ska gå över. Samtidigt springer Ester omkring och förälskar sig i rockmusiker medan Johan plågsamt ser på. Ester är en lättsam glad och sprallig typ. Johan är tystare, hans föräldrar håller dessutom på att skiljas. Innan har de kunnat vara bästa vänner utan att något kommit emellan dem. Men snart händer saker som gör att allting vänds upp och ner.

Det som gjorde den vanliga handlingen så härlig var sättet boken var skriven på. Språket var både glatt och påhittigt. Roliga uttryck dök upp lite överallt. Det gjorde boken både rolig, spännande men också berörande i sina stunder. Randiga tröjor, converse, guitar hero och böcker som innan jag dör och den besynnerliga händelsen med hunden om natten. Denna boken kommer absolut påminna mig om 00talets slut och 10talets början i framtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar