onsdag 26 december 2012

Decembernovellen!

Nu har det blivit dags att recensera novellen vi läst i december!


Elin har läst: Värstingresan av Malin Isaksson
Det är är den första novellen jag läser av Mix-förlag och jag måste ropa högt hur mycket jag älskar den. Malin Isaksson har tidigare skrivit b.la. boken Isnätterna och hennes novell Värstingresan är minst lika bra. Jag älskade ur bakgrunden till historien avslöjades bit för bit. På några få sidor får man se in i huvudpersonens samvete och hur han brottas med sina tidigare handlingar. Allt satt i en miljö av vänskap och förväntningar. Det är så himla bra gjort och för att inte förstöra för er vill jag inte avslöja handlingen. Men om ni ska läsa något av MIX-förlag, är Värstingresan verkligen att rekommendera!


Hanna har läst: Den perfekte vännen av Jonas Karlsson. Det är en novellsamling med nio noveller var av jag i december läst fyra. Det är den första bok jag läst av Jonas Karlsson och jag förundras över det lätta, varierade och smarta språket. Novellerna i denna bok kretsar mycket kring vänskap, på många olika sätt, och de avslutas alltid med en oväntad tvist. Den första novellen heter precis som titeln Den perfekta vännen och handlar om en man som träffar på en bekant på ett fik. De har inte setts på säkert tio år, men de faller lätt in i en narturlig jargong som om de varit vänner väldigt länge. Problemet är bara att han inte kan komma på vad de haft för förflutet, han och den bekanta. Var de skolkamrater, kollokompisar,kollegor eller är han mannen till ett gammalt ex? Det är en fantastisk novellsamling som jag verkligen kan rekommendera!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar