lördag 3 juli 2010

Street, funk och break

Nu blev jag glad!
Dansfabriken var faktiskt riktigt bra. Anledningen till att detta förvånar mig är för att jag inte gillat det jag läst innan av Eva Susso. Det jag läst är bland annat "Jag såg honom först." En fjantig bok om småtjejer som bråkar om killar.

Dansfabriken är lite seriösare, handlar om lite viktigare ämnen men kan ändå läsas av yngre (äldre också så klart). Dessutom är den ganska kul med all dans. I boken får man följa Terese, Marko, Melina och Rafael. Fyra dansare med fyra problem men med samma dröm. Att bli dansproffs.

På årets bokmässa i Göteborg kommer Denise Rudberg och Eva Susso tillsammans prata om: "Vad en författare måste tänka på när de beskriver karaktärer i en tydlig utstuderad miljö som läsare redan har 'fördomar' om?" . Jag har nu läst både Baristas och Dansfabriken som har många likheter och olikheter. Förutom att båda ska bli trilogier så handlar de om olika personer som har sina personliga problem och träffas genom en viss händelse (Cafébaren och Dansfabriken). Sedan utspelar sig Street ute i förorten och Baristas i storstaden men kände ändå att jag måste nämna dessa likheter för de var så tydliga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar