tisdag 6 november 2012

Joyce Carol Oates ungdomsböcker

Ni har säkert hört talas om Joyce Carol Oates. Hon är inte bara en världskänd författare utan en ungdomsbokskrivande sådan. Även om hon allra mest är känd för sina vuxenböcker får man för allt i världen inte missa hennes ungdomsböcker. Jag har läst få ungdomsböcker som så bra målar upp de svåra situationer karaktärerna befinner sig i och som påverkat mig så starkt medan jag läst. Vilda gröna ögon, Stor i käften, Snygg, och Efter kraschen tog jag mig samman, bredde ut mina vingar och flög iväg, är de fyra böckerna jag pratar om. Läs dem!

På senaste tiden har det inte varit mycket nytt av henne i ungdomsväg, men nu börjar det hända saker igen! Nu i höst har hennes kända bok Foxfire kommit ut i svensk pocket. Den handlar om kvinnliga ungdomsbrottslingar och har blivit film med bland annat Angelina Jolie i rollerna. En ännu bättre nyhet är att en alldeles ny bok av henne släpps till våren. Två eller tre saker jag glömde berätta för dig, något jag absolut inte kommer missa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar