lördag 10 november 2012

Född till hjälte


När filmen om Percy Jackson kom ut för något årsedan töntförklarade jag den direkt. Storyn kändes fånig, handlingen löpte onaturligt och hela filmen kändes som en längre version av en Disney Channel serie. Nu sågar jag inte lite, så ni kanske undrar varför jag då tog mig tiden att läsa boken. Svaret är så enkelt som det nya svenska omslaget. Jag föll pladask för bokens utsida, som tvärtemot filmen ger en spännande, mer fantasy-nördigt intryck. Till skillnad från filmen gjorde boken mig inte besviken.

Den handlar om Percy Jackson, som visar sig vara son till en av de grekiska gudarna. När han blir falskt anklagad för att ha stulit från guden Zeus ger han sig ut på en farlig resa genom USA för att bevisa sin oskuld. Berättelsen var överraskande underhållande med konstiga och udda detaljer. Jag blev som läsare fast tack vare det enkla språket och för att det hände saker i nästan varje mening. Här lyckas författaren få till alla roliga inslag och poänger i handlingen medan det i filmen bara blir fånigt. Läs boken istället, mitt tips till er alla!  

3 kommentarer:

  1. Jag såg filmen ihop med barnen för ett par år sedan och blev inte så intresserad, men kanske böckerna är bättre.

    SvaraRadera
  2. Böckerna är "såklart" bättre. Och de efterföljande delarna är bättre än den första. Enda gången som jag tyckte att serien tappade aningens var i bok fyra "Kampen om Labyrinten".

    SvaraRadera
  3. Oj! Jag visste att framsidan är viktig, men nu blir jag lite oroad med tanke på att jag funderar på att göra en framsida till min tonårsbok själv - Ahhhh!

    Har dock inte läst Percy Jacksson och tiden när jag kunde påverka min sons läsning känns tyvärr förbi ...

    SvaraRadera