onsdag 22 december 2010

Varning för muterade Mammor och Pappor!

Fienden är första delen i serien De levande döda. På bokens baksida beskrivs handlingen ungefär så här: När en epidemi bryter ut smittas alla vuxna, de ruttnar inifrån, blir vanställda av bölder och variga sår. De är skräckinjagande och äter barn.

Scary, jag håller med. I detta skräcklondon har barnen sökt sig till matvaruhusen och bildat olika gäng. Det är ett av dessa gäng man får följa, hur de ger sig ut på jakt efter mat, slåss mot vanställda vuxna och tvingas samarbeta för att kunna överleva. De vuxna tar dem en efter en, det finns inte mycket hopp hos den lilla gruppen i matvaruhuset, ända tills den dagen en främmande pojke kommer till dem. Han berättar att Buckingham Palace är tryggt. De bestämmer sig för att ta sig dit, men vägen är lång och de vuxna lurar överallt.

Om ni förväntar er att bli skrämda till döds blir ni nog besvikna. Boken är inte särskilt läskig, och inte äcklig även om man kan tro det efter den här beskrivningen. Ett ganska klassiskt tema, med vuxna som försvinner och barn som måste klara sig själva, Gone serien är en av dem. Även om jag kan tycka att Fienden var lite småfånig kunde jag inte låta bli att ryckas med i historien. Jag fastnade för karaktärerna och jag tyckte om att följa maktspelet mellan de äldre barnen. Boken var kanske inte läskig, men den var spännande. Med många strider och scener där jag satt och höll andan. Klassiskt, blodigt och nervkittlande. En äkta zombieblandning.

1 kommentar:

  1. Bläddrade faktiskt i den här för några månader sedan, verkade inte särskilt bra, haha.

    SvaraRadera