lördag 18 december 2010

Brudens farväl

Meg Rosoff är en författare jag upptäckt under det här året. De började med Justin Case, som jag tyckte var så bra och så annorlunda att jag genast lånade hennes bok Så har jag det nu. Nu har jag även läst hennes bok The Brides farewell på engelska. Alla tre böckerna skiljer sig mycket från varandra i handlingen, men alla är otroligt bra, och snart tror jag att jag kan kalla Meg Rosoff en av mina favoritförfattare.

I The Brides farewell, rymmer Pell Ridely natten före sitt bröllop. Med sig har hon sin häst och sin lillebror Bean. I Salisbury hoppas hon kunna hitta arbete, istället blir hon lurad och av med både sin häst och sin bror. Ensam och förtvivlad försöker hon finna det hon förlorat. Hennes resa blir lång och svår, och hennes sökande känns omöjligt. Men så möter hon någon, någon som är lika mystisk som irriterande men som fångar hennes hjärta. Ska hon ge upp sitt sökande efter något hon kanske aldrig kommer att finna? Eller kan denna någon hjälpa henne att finna vad hon söker?

Översätt den, por favor. Någon. The Brides farewell är lika fantastisk som det jag läst tidigare av Meg Rosoff. Jag har svårt att jämföra dem, för de är så olika. Trots det är "fly och söka" ett tema som ständigt dyker upp i hennes böcker. Ett fint tema. Och The Brides Farewell var fin, den var romantisk och spännande. På ca tvåhundra sidor fick Meg Rosoff ihop en fantastisk historia med otroligt mycket händelser för så få sidor. Jag saknade det lite magiska som finns i hennes andra böcker och eftersom jag läste på engelska kunde jag inte ta till mig språket på samma sätt.
Men det finns inget att klaga på. Jag älskar den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar