tisdag 17 augusti 2010

...och så har jag det nu.

Trots oroligheterna i världen skickas 15 åriga Daisy till England för att tillbringa sommaren hos sina kusiner som bor i ett stort hus på landet. Men kusinerna är minst sagt annorlunda, speciellt Edmond som verkar kunna läsa hennes tankar. Det blir den mest fantastiska sommaren i Daisys liv och det är svårt att ta kriget på allvar. Men när armén beslagtar kusinernas hus splitras den täta syskonskaran och Daisy hamnar i ett främmande hem tillsammans med kusinen Piper. Den perfekta sommaren är plötsligt slut och ersätts av död, skräck och våld. Daisy och Piper flyr planlöst ut i det engelska landskapet för att försöka finna sina förlorade syskon/kusiner. Men hur stor är chansen att de fortfarande är vid liv?

Så mycket som jag gillade "Justin Case" var jag tvungen att läsa Meg Rosoff andra översatta bok "Så har jag det nu". Och nej, det var inte alls samma nivå på den som "Justin Case". Men jag gillade den ändå. Jag tycker om Meg Rosoffs språk. "Så har jag det nu" var skriven som om Daisy själv berättade vad hon varit med om. Från att ha varit en väldigt lättsinnig berättelse blev den allvarlig ju mer kriget påverkade dem. Kriget påminner mig om det i John Marstens böcker, ett hittapå krig i nutid. Både spännande och gripande. Mycket kärlek och vänskap samt starka känslor som väcks till liv. Helt klart värd att läsa!

2 kommentarer:

  1. Påminner det om John Marsdens böcker ska jag definitv läsa!

    SvaraRadera
  2. Min favoritbok! Och jag är rätt säker på att Meg, som inte är mycket för handling, säger att hon knyckt av Marsden. Det är ju mest en fråga om att knycka på ett bra sätt.

    SvaraRadera