söndag 15 augusti 2010

Stencoola Vampyrer!

Vissa vampyrböcker dissar jag totalt. Men så finns det vissa som jag inte kan få nog av, som till exempel Vampire Academy serien av Richelle Mead. Under de senaste månaderna har det blivit väldigt mycket Vampire Academy här på bloggen, det är inte bara en bra serie utan den ska nu också bli film! Eftersom det blivit så mycket tänkte jag minska ner lite på VA mängden här på bloggen och sammanfatta tredje och fjärde boken i en och samma recension. Vad säger ni om det?

Efter en nära väns död är det något som inte stämmer med Rose. Hon känner sig förkrossad, skakad och ibland så arg! Dimitri och Rose har länge försökt hålla sig ifrån varandra men tillslut går det inte längre. De riskerar allt för varandra, till och med Lissas säkerhet vilket visas när ett plötsligt anfall från Strigoi gör att alla Rose älskar försätts i livsfara.
Om ettan och tvåan var galet bra så var det ingenting jämfört med trean. Skuggkysst innehöll alla känslor en bra bok ska innehålla inklusive sorg. Författaren är duktig med att överraska  och slutar sina kapitel när det är som mest spännande, vilket är ett av mina favoritknep. En riktig sträckläsare!


Löftet bevisar att Vampire Academy faktiskt är en av de bättre vampyrserien jag kommit över. Den handlar inte bara om hjälplösa mesiga tjejer som blir förälskade i vampyrer. Här är huvudpersonen Rose rättare sagt en stencool vampyrkrigare som blivit upplärd till att döda onda vampyrer. Hur coolt är inte det i jämförelse?
Precis som i Harry Potterböckerna finns det en hel hemlig värld vid sidan av vår egen som vi inte känner till. Vampyrerna går i speciella internatskolor (som Hogwarts) och de finns de vampyrer som väljer att gå över till den onda sidan (som dödsätarna) för att få evigt liv. Men Vampyrernas värld är inte fullt så fascinerande och lockande som Harry Potters. Den är snarare full av brister och maktspel, något som Rose och Lissa snart börjar fatta och vill ändra på...


Löftet hade det perfekta slutet och nu väntar jag på näst sista boken (den femte) som kommer någon gång nästa vår på svenska :(

5 kommentarer:

  1. Låter som att de verkligen är bra! Ska läsa första boken på engelska ganska snart.
    Men när kommer filmen komma ut? Och vet du om det bara är om första boken eller om flera?

    SvaraRadera
  2. Än så länge så har bara filmrättigheterna sålts och inget är så vitt som jag vet helt bestämt. Men jag hoppas verkligen att det blir en serie för förstår inte riktigt hur de ska få in allt i en enda film. Men vi får se ;)

    SvaraRadera
  3. Ska bli spännande att se allting i filmformat, hoppas på att de får till karaktärerna ordentligt bara! =)

    SvaraRadera
  4. Lissa stared at the letter in shock. But not as much shock as me. I memorized the letter the Dimitri wrote me.

    You forgot another lesson: Never turn your back until you know your enemy

    is dead. Looks like we'll have to go over the lesson again the next time

    I see you-which will be soon.

    Love, D

    Dom första raderna i nya boken på engelska, ledsen om jag spoilar lite men jag kunde inte låta bli. Visst låter det otroligt spännande?

    SvaraRadera
  5. Aha!Det är ju brevet Dimitri skickar till Rose i Löftet, det ska bli så spännande att få läsa den femte!

    SvaraRadera