måndag 2 augusti 2010

Jag tror jag bor kvar i boken

Dessen, S - Mycket mer än så - 29674798
Sarah Dessensjukan börjar spridas bland oss svenska bokläsare. Hennes senaste bok, Along for a ride som nyligen kom ut på svenska med titeln mycket mer än så blev på en gång min favoritbok av författaren. Hennes namn börjar dyka upp på alla möjliga bokbloggar och även i många andra boksammanhang. Läs mer Sarah Dessen säger jag bara! 

I Mycket mer än så är huvudpersonen, unga Auden, en ambitiös och studieinriktad tjej. Hennes föräldrar undervisar på ett universitet och är båda författare. Men efter deras skilsmässa har Auden inte kunnat sova på nätterna. Istället sitter hon och pluggar på något café tills solen går upp. Sommaren innan college ska Auden bo hos sin pappa och hans nya fru i en liten kuststad. Hon tar ett sommarjobb och får för första gången i hennes liv vänner. Auden som aldrig var flickan som lekte på rasterna eller gick på skolbalen på high school inser hur mycket hon missat under sin uppväxt. Hon träffar också Eli, en ensam varg som inte kan förlåta sig själv för hans bästa väns död, som inte heller kan sova om nätterna. Medan alla sover börjar de ge sig ut på äventyr där allt kan hända och Auden får på något sätt en chans att ta igen allt hon missat. 

Dessens böcker är den sorten man blir helt fast i och inte kan släppa förrän sista sidan har lästs ut och sedan om. Jag gillar att det alltid finns något i hennes böcker som man känner igen sig i, det måste det nästan finnas i den här typen av ungdomsböcker. Men jag vill äta upp hela Mycket mer än så. Jag älskar handligen med stort Ä. Jag äskar dialogerna, karaktärerna och Audens sömnlösa nätter. Finns det något jag inte älskar? Jo, kanske hennes föräldrar. Precis som Auden blev jag helt tokig på dem och precis som Auden började jag förstå dem när boken närmade sig sitt slut. Man ska bli förbannad på föräldrar och det är skickligt av Dessen att få mig att bli förbannad på någon annans. Jag är fortfarande kvar på Colbys gator och jag kommer kanske vara kvar där ett tag, det kommer vara svårt att ta sig ut ur sidorna den gula pärmen döljer. 

Jag har tidigare recenserat This Lullaby och Dreamland här på bloggen.
Nu ser jag fram emot att få läsa The truth about forever och Lock and key som jag köpte i England. 

6 kommentarer:

  1. jag håller verkligen med dig!! Sitter och här och väntar på att det ska komma ett lass med fyra Dessen-böcker hem till mig. Vill bara läsa och läsa hennes böcker, inte göra något annat : )

    Har du sett filmen How to deal? Enligt Dessens hemsida är filmen en blandning av böckerna Someone like you och That summer. Själv känner jag mig lite tveksam till filmen men är ändå nyfiken.

    SvaraRadera
  2. Oj, hade ingen aning om att det kommit en film baserad på hennes böcker?! Måste kolla upp den på en gång, fast har varken läst That sumer eller Someone like you.

    SvaraRadera
  3. ja, tyvärr spelar Mandy Moore huvudrollen, jag har lite svårt för henne. Men Allison Janney spelar mamman och hon är toppen!

    Jag ska snart se den (väntar på att den ska dyka upp i brevlådan).

    SvaraRadera
  4. Håller verkligen med dig! Jag är fullkomligt kär i hela boken och i Eli. Jag läste den för ett par dagar sen och jag kan verkligen inte tänka på annat längre. Jag vill bara flytta in i boken och stanna kvar (sommar, sol och kärlek. Kan det bli bättre?) för alltid.

    Det konstiga är att jag inte riktigt kan sätta fingret på vad som verkligen fick mig att gilla boken. Men det är nog Auden och sättet hon tänker på, Eli och hans underbara personlighet och deras äventyrsnätter ihop.
    Jag bara älskar den!

    Det är den första boken som jag har läst av Dessen, så nu måste jag verkligen läsa dom andra.

    SvaraRadera
  5. jag har köpt den boken Mycket mer än så men inte börjat läsa den än. Jag tror det var här som jag hittade den. Ni har en så jätte bra blog. jag älskar att komma hit och läsa om intressanta böcker och tips.

    SvaraRadera
  6. Hej!
    Jag håller på att läsa Mycket mer än så!
    Så bra man kan inte sluta läsa den! Ska läsa Mitt perfekta liv senare!

    Såg denna blogg på bloglovin och sedan så den på baksidan av mycket mer än så!

    SvaraRadera