måndag 31 maj 2010

This Lullaby

This lullaby av Sarah Dessen är en fin kärlekshistoria. Remy är tjejen som alltid gör slut med sina killar innan förhållandet blir för seriös. Efter att hennes mamma gift sig fem gånger under hennes uppväxt har hon svårt att tro på kärlek. Men så kommer Dexter in i bilden. Han är helt annorlunda från alla andra killar Remy har haft och i början tycker hon bara att han är irriterande. Det är sommaren innan college och Remy, som ska flytta tvärs över landet, har försökt undvika en ny romans till det yttersta. Men med Dexter förändras allt, hon klarar helt enkelt inte av att göra slut med honom.

Remy vägrar inse att hon är kär i Dexter. Det tyckte jag var smått irriterande för det kändes så självklart. Alla verkade fatta det utan Remy själv, till och med Dexter. Förutom kärleken så var det fint skildrad vänskap mellan Remy och hennes närmaste vänner och även mellan hennes mamma. Ett litet minus var att den kändes lite amerikansk. College, dussin äktenskap och ungdomar som hela tiden kör omkring i bilar ligger inte riktigt i min värld. Ibland är det spännande och intressant att läsa om helt andra sorters liv, där allt är annorlunda från ens eget, men This Lullaby kräver en viss igenkänningsfaktor för att den ska vara riktigt bra. Det amerikanska livet kan, i alla fall jag, få en överdos av genom alla filmer och serier. Jag tycker om att Dessen kan skriva en bra kärlekshistoria som samtidigt innehåller något lite allvarligare och få det till en jätte fin bok, beskrivet med just det ordet: Fin. Fin är verkligen Sarah Dessen.

Min favorit är fortfarande Dreamland så kolla in den om ni vill läsa något riktigt bra. Om ni inte vill läsa på engelska så måste ni läsa Mycket mer är så som kommer ut på svenska i juni. Nästa Dessen bok jag tar sikte på är: The truth about forever och Lock and Key. Längarlängtarlängtar!

1 kommentar: