onsdag 19 maj 2010

Så mycket viktiga ämnen!


Joyce Carol Oates ungdomsböcker är helt enkelt fantastiska. De är inte alls lika kända som hennes vuxenböcker men gud så bra de är! Nu har jag läst: vilda gröna ögon, stor i käften, efter kraschen tog jag mig samman bredde ut mina vingar och flög iväg och till sist snygg. Snygg handlade precis som stor i käften om hur rykten kan förstöra en människas liv. Men också de hemska följder som saknad civilkurage leder till.

Darren är killen med det fantastiska utseendet. Han är med i skolans simlag, en i innegänget och tjejerna flockar sig kring honom. När hans kompisar får sänkta betyg i engelska blir de sura på engelska läraren Mr Tracy. De börjar sprida rykten om att han är homosexuell och skickar anonyma brev till skolledningen. Mr Tracy tvingas sjukskriva sig medan utredningar görs och killar i skolan dras in och förhörs om läraren har gjort olovliga närmanden. Mitt i röran står Darren som vet sanningen om ryktena. Om han berättade sanningen skulle han hjälpa sin lärare men bli hatad av sina kompisar. Men samtidigt har Darren en hemlighet. En kväll skjutsade Mr Tracy honom hem från en träning och Darren kände att det var något konstigt med Mr Tracy,  att det fanns något han ville berätta för Darren.

Mr Tracy är mannen som under några veckor befinner sig i helvettet. Darren är den som ser på och låter det hända. Men ändå är han inblandad på alla sätt och vis. Polisens hemska förhörsmetoder, och hur skolan vägrar se sanningen tillsist gör mig arg och så uppgiven och Mr Tracys bönanden på mejl gör det desto mer obehagligare att läsa. Hur rykten spridersig som en löpeld och utvecklar sig till något så groteskt är upprörande, men ändå det vanligaste problemet jag kan finna i boken.
Snygg väcker mycket starka känslor helt enkelt, obehaglig, upprörande, arg och uppgiven. Ingen glad bok direkt men så viktig och tänkvärd.
Rykten cirkulerar hela tiden omkring oss. Rykten om kändisar, kompisar, kompisars kompisar, grannar och alla möjliga. Vissa rykten kan helt förstöra en människas liv. Hur startar de egentligen? Kanske är det en grupp elever som är missnöjda över betygen. Nu  när jag sitter och tänker på det måste jag ta reda på mer om ryktens källor och hur de egentligen uppstår. Intressantast är hur vi människor kan vara så kopiöst förtjusta i att skvallra och tala illa om människor. Varför vi måste veta allt om alla. Nu frångick jag ganska mycket från ämnet känner jag. Men ju mer jag tänker på rykten desto mer vill jag veta om dem. Snygg tar upp mycket viktiga ämnen och jag nämner bara några av dem. Civilkurage och fördomar mot homosexuella, lojalitet och svek... Så mycket, så stark!

1 kommentar:

  1. Jag tycker också om hennes ungdomsböcker (vuxenböckerna är ofta jättetjocka) Vilda gröna ögon och Efter kraschen...

    SvaraRadera