söndag 23 maj 2010

The Tales of beedle the bard

 
Alla har vi nog slagits av tanken: - kommer J.K. Rowling skriva fler böcker?
Jag är en av dem som inte tror det. Jag vill inte det. För hur ska hon någonsin kunna slå Harry Potter? Det låter i mina öron omöjligt. Men det är ändå J.K. Rowling vi snackar om, hon har gjort det en gång, kanske skulle hon kunna göra det igen? 

Efter att den sista Harry Potter boken släpptes har hon kommit med en rad böcker som hör till Harry Potter. Bland annat Quidditch through the ages, den tjocka boken om sporten Quidditch Harry läser. Fantastic beasts and where to find them, som är (om jag inte har fel) en av Hogwarts läroböcker i skötsel och vård av magiska djur. Några av er tycker det är tjatigt. Men jag tycker det är underbart att hon bygger på trollkarsvärlden och gör saker som bara finns i sagan verkliga. 

I sista boken ärver Harry, Ron och Hermione, tre saker av Dumbledore. Harry ärver den första gyllene kvicken han fångade. Ron, Dumbledores tändare (som kan fånga in ljuskällor och mörklägga hela gator) och Hermione orginalet av den kända sagoboken The tales of beedle the bard, skriven i runskrift. 
Varenda trollkarlsbarn har vuxit upp med berättelser ur den tjocka boken och sagorna motsvarar våra Rödluvan, Askungen, den fula ankungen, ja ni fattar! 
Nu har Rowling även skrivit en version av The tales of beedle the bard. Den består av små sagor av trollkarlar och häxor. Min favorit blev på direkten The Tale of the three brothers. Det är den berättelsen som har en stor betydelse för Harry Potter i hans sökande av Horrokruxerna. 

The Tale of the Three Brothers handlar om tre trollkarlsbröder som lurar döden. Döden ger dem då tre önskningar. Den ene brodern önskar sig en stav, mäktigare än alla andra stavar. Den andra önskar sig ett föremål som kan föra tillbaka sin älskade till livet. Den tredje, som inte litar på döden, önskar sig dödens osynlighets mantel (Harrys mantel). Sedan handlar berättelsen om hur döden lyckas fånga dem en efter en tack vare deras klantiga önskningar, förutom den tredje broden som alltid kan gömma sig från döden. 

Ja ni förstå vilken sorts sagor det är. Eftersom jag älskar sagor och Harry Potter mer än allt annat är The tales of beedle the bard en storfavorit hos mig. Efter varje kapitel har Dumbledore skrivit antekningar om berättelsen. En annan festlig detalj är att det står att det är Hermione Granger som översatt boken från runor. Där får vi dessutom en inblick i Hermiones framtid. För er sagoälskade Harry Potter tokar, läs The tales of beedle the bard. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar