lördag 23 juni 2012

Harry Potter Studio Tour i London!!


Jag har varit i London i veckan och kom hem sent i torsdagskväll. Jag var där med två kompisar och en dag åkte vi till Leavsden för att besöka Warner Bros Harry Potter Studios! Det måste varit några av de absolut bästa timmarna i mitt liv. Till dessa lokaler har Harry Potter skådespelarna åkt nästan varje dag i tio år för att spela in olika scener till filmerna. Innan vi kom dit trodde jag att jag kanske skulle få se Diagongränden, Gryffindors sällskapsrum och Stora salen. Men jag hade helt fel! Nästan allt fanns där; Dumbledores kontor, Kråkboet, Trolldryckssalen, Privet Drive, Godric's Hollow, Nattbussen, Hogwarts stora port m.m. m.m. Och shoppen var helt otrolig med allt från klonkar, marodörkartor och trollstavar till klädnader, chokladgrodor och kvastar.  I början av besöket välkomnas man med att få se en film om hur Harry Potter påverkat världen och miljontalsmänniskors liv. När jag satt där i mörkret tyckte jag att DET var känslosamt men det var ingenting i jämförelse med vad som sedan kom. När porten till Stora Salen öppnades och hur det sedan bara fortsatte och fortsatte med nya miljöer blev det så himla känslosamt. Det var så konstigt att tänka att jag just nu gick där skådespelarna gått, och att jag gick där stora deler av filmerna utspelar sig.
Är man ett Harry Potter-fan MÅSTE man åka dit!
Butterbeer!!


20 kommentarer:

  1. Ååh vad häftigt! Smakade du på 'every flavour bean'? :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ville väldigt gärna men ett litet paket kostade 100 kronor så jag köpte chokladgrodor istället, mycket goda!;)

      Radera
  2. Wow coolt! Visste inte att det fanns. Måste dit nästa gång jag är i London!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du måste!:)) Det öppnade i april, så det är väldigt nytt.

      Radera
  3. Det ser fantastiskt ut! Visste inte att det var så stort. Var ligger studion och hur tar man sig lättast dit? Det verkar ju vara ett måste! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den ligger en liten bit utanför London. Vi tog tunnelbanan till Euston Square (ligger i centrala London) och sedan pendeltåg till Watford Junction. Därifrån går speciella Harry Potter-bussar direkt till studion. Hela resan tar ca 50 min och det är det definitivt värt!

      Radera
    2. Ok, tack. :) Jag läste på hemsidan att man måste boka tid innan. Måste man göra detta långt i förväg för att få det datum man vill ha?

      Radera
    3. Jag bokade kanske tre veckor innan besöket och då fick vi både den dagen och tiden vi ville. Det varierar säkert lite vilken tid på året man åker men man behöver inte boka jättelångt i förväg. ;)

      Radera
  4. Gud vad häftigt! Är så avundsjuk på dig Hanna! När (om) jag kommer iväg till London så ska jag definitivt dit.

    SvaraRadera
  5. Åh! Måste dit någon gång.

    SvaraRadera
  6. Åh, vad avundsjuk jag blir :P Måste helt klart åka dit någon gång!

    SvaraRadera
  7. ehorifrthgtfgoerdgjorwöaöolestohtgkgöhnoivjhnsofgvh

    VILL OCKSÅ!!!! D':

    SvaraRadera
  8. Vad spännande! Vill verkligen dit, ett helt klart måste nästa gång man är i London!
    Var du själv med dina kompisar i London? Måste ha varit jätteroligt, skulle aldrig ha fått för mina föräldrar att åka själv så med vänner :/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja vi var där själva. Du får tjata lite och visa att du har kontroll på allt med flygtider och hotellbokningar. Jag hade förberett massa papper med information som föräldrarna fick för att lugna sig lite haha;)

      Radera
    2. Gud vad roligt! Ja det låter ju faktiskt som en bra idé, riktigt vettigt. Tack för tipset!

      Radera
  9. VILL DIT. Hur mycket kostar ett besök? :-o

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ca 310 kr. Sedan kostade bussresan dit från pendeln 2 pund fram och tillbaka, ca 22 kr ;)

      Radera
    2. Tack så hemskt mycket! Helt klart värt det med andra ord. ;)

      Radera
  10. Shit vas coolt! Måste också dit när jag åker London! :)

    SvaraRadera
  11. Åh det vill jag med! Så häftigt. Det är så häftigt hur Harry Potter har påverkat så många människor och en själv som har växt upp med det! :)

    SvaraRadera