torsdag 21 juni 2012

Ett Jellicoe Road inlägg

Jellicoe Road. Jag behöver nog inte förklara vad det är för bok jag pratar om. Jag har nu läst ut den på svenska! Istället för att skriva ännu en lång recension på boken (vi har redan tre stycken) så tänkte jag göra ett lite enklare inlägg om Jellicoe Road.

Plus och minus med att läsa Jellicoe Road på svenska: 
Det bästa var att jag redan vid första meningen kunde förstå och njuta av berättelsen till fullo. Jag förstod små detaljer som jag tidigare missat och språket blev dubbelt så rikt och inlevelsefullt. Den kursiva delen var inte alls lika svår att förstå när jag läste den andra gången. 

Det mindre bra var att mina favoritstycken, uttryck och konversationer inte blev lika bra på svenska. De förlorade lite av sin styrka. Men samtidigt fick jag nu helt nya favoritstycken som inte var lika lätta att upptäcka första gången. 

Vilka du kan låna ut boken till: 
Alla! Din mamma, pappa, morföräldrar och farföräldrar. Många stycken passar perfekt som högläsning både för yngre och jämnåriga. Kanske är det bra att vara lite läsvan innan, men jag tror att detta är en bok som tvärtom väcker läslusten hos många. Själv har jag redan börjat låna ut den till alla i min närhet, både på engelska och svenska! 

Tidigare recensioner på Marchettas böcker: 
Saving Francesca (Elin och Hannas

Andra länkar om du vill läsa mer om Jellicoe Road: 

Andra böcker som får mig att tänka på Jellicoe Road (även om de inte har så många likheter): 
Den Hemliga Historien 
Vindens Skugga 
Mormormysteriet 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar