fredag 1 juni 2012

Förälskad i Jellicoe Road - igen

Som ni kanske minns så var det ungefär ett år sedan både jag och Elin hyllade Jellicoe Road här på bloggen. Vi var helt förundrade över den fina historien och Melina Marchettas förmåga att berätta två historier på olika plan och sedan kunna väva in dem i varandra. För någon vecka sedan kom boken ut på svenska, en översättningsprocess som vi följt via Katarina Kuicks blogg På väg mot Jellicoe Road. Nu är den äntligen här, och jag har läst den, varit på releasefest och på bokcirkel.

Att läsa en av sina favoritböcker på svenska efter att ha haft upplevelsen på ett annat språk kan både bli jobbigt och lika fantastiskt. Översättning är svårt, och speciellt en bok som innehåller ordlekar och ledtrådar som ska vävas in i varandra. Men jag är absolut inte besviken. Äntligen förstår jag hela historien och hur mysteriet faktiskt löser sig och jag har en bättre bild av alla fina karaktärer och miljöer. Jellicoe Road är definitivt en av de bästa ungdomsböckerna jag läst de senaste året och jag kommer nog aldrig kunna glömma den. Det är något med stämningen och känslan i boken som får en att bara vilja stanna kvar.

Ni som tidigare inte läst Jellicoe Road på engelska måste inskaffa den genast! Nästan alla jag har mött, både på releasefesten, bokcirkeln och som jag sett skriva om den på olika bloggar håller med om att början är svår och att man nästan inte förstår någonting. Men låt er inte avskräckas! Den är helt underbar och alla håller sedan med om att Jellicoe Road är något alledeles speciellt och också helt fantastiskt underbar. Det är den bästa boken att ordna bokcirkel om. Efter att ha läst ut den vill man bara dela med sig av sina favoritkaraktärer och platser, berätta om sina frågetecken och stunder då allt gick ihop. Så köp den, läs den och ordna bokprat! Ni kommer inte ångra er!

4 kommentarer:

  1. Har ni läst bokserierna house of night och vampire academy?

    Dom äger! Lovar att ni absolut inte blir besvikna!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte gjort det, men är osäker på om Elin har det. Hur som helst, tack för tipset!

      Radera
    2. Jag har läst båda serierna! Tycker Vampire Academy är hur bra som helst! House Of night däremot gillade jag i början, men känner att hela historien flippat ut lite mot slutet

      Radera
  2. Jag fick den svenska versionen förra veckan! Dock har jag inte börjat läsa den än... Men eftersom alla säger att den är så bra så lär jag göra det snart! :D

    SvaraRadera