tisdag 24 augusti 2010

Blod och Choklad med mera

Vampyrer, varulvar, änglar, håller det på att bli för mycket? Kanske lite, men grejen är den att många av dessa böckerna är riktigt spännande. Twilight har ersatt den stora fantasytrenden som uppstod efter Harry Potter succén, och nu frossar vi i det övernaturliga på en lägre och läckrare nivå som har lockat en svåråtkommen målgrupp läsare, nämligen tonåringar.

Den senaste "magisk-varelse + människa = kärlek" är Blod och choklad som handlar om en tjejvarulv som träffar en människokille. Det som låter så lockande med Blod och choklad är inte titeln utan att rollerna är ombytta, att tjejen är den farliga alltså. Varulvar har vi sett mycket på senaste tiden, förutom i Meyers Twilight serie finns de i Magnus Nordins bok Skuggvarelser och i den fina Frost av Maggie Stiefvater, där vi fortfarande väntar på en efterlängtad fortsättning.

Men vi får vänta ända tills November innan vi kan säga mer om Blood and Chocolate. Så länge kan ni alltid göra som mig och tjuvläsa lite här eller låna den på bibblan ;-).

10 kommentarer:

  1. Åh, den kommer jag se! Måste läsa boken då :D Har du läst boken?

    SvaraRadera
  2. Den verkar jättespännande!:)

    SvaraRadera
  3. Jag läser boken just nu, den är hur bra som helst!! Jag gillar hur rollerna är ombytta, att tjejen är den farliga. Jag älskar Twilight & trodde att den skulle påminna för mycket om de böckerna men den skiljer sig ganska mycket, på ett bra sätt. Blod & chocklad innehåller mer relaterande tonårsproblem & mer åtro mellan personerna, jag vill bara att dom ska kasta sig på varandra!

    SvaraRadera
  4. Den är as bra, jag trodde att den skulle vara som alla andra och kanske lite fjollig.... men när jag läste ut den vissade sig att den vár bland dom bästa böckerna som jag har läst

    SvaraRadera
  5. Hej den är skit bra men finns det en andra bok av blod och choklad ? snälla för den är jätte bra och ville läsa mer av den är taksam om någon svarar :-)

    SvaraRadera
  6. Vad jag vet så finns det tyvärr ingen fortsättning på Blod och Choklad.

    Men författaren har skrivit en bok som heter The Silver Kiss, och som handlar om Vampyrer.

    SvaraRadera
  7. Det lustiga är ju att den här boken kom flera år INNAN första Twilight-boken, och jag förstår varför den här boken inte blev en hype, för det är ärligt talat en av de sämsta böcker jag någonsin läst. Och titeln, ärligt, vad har den med resten av boken att göra?

    SvaraRadera
  8. Boken är helt underbar, har antagligen läst den 10 gånger och den är lika magisk varje gång. LÄS DEN! Boken är dock en besvikelse då den inte handlar om alls samma saker som boken förutom att personerna heter samma saker. Mitt tips är därför, läs boken men dissa filmnen!

    SvaraRadera
  9. Jag älskade boken den var grymt bra ! Jag läser inte ofta men just denna läste jag på två veckor . Och om filmen är lika bra så ska jag se den !

    SvaraRadera
  10. jag älskar boken och vid varje gång jag läser den om och om igen så blir jag lika förvånad och överlycklig!!!! Men filmen är en annan 5a. Först och främst så handlar det inte ens om Vivans mammans problem med alkohol efter hennes fars död. Vivian är plötsligt 25 istället för 16 år och hon flyr med Adrien i slutet istället för att följa efter Gabriel genom fönstret. Filmen var rena uselt och dålig, spyr verkligen på skådisarna och speciellt DIREKTÖREN!!!!!!!;(

    SvaraRadera