torsdag 12 augusti 2010

När saker som aldrig händer händer

Lindbäck, J - Saker som aldrig händer - 29672565    Lindbäcks nya - Saker som aldrig händer - var helt klart en av hennes bättre. Jag är förstås väldigt förtjust i Min typ brorsa och Tänk om det där är jag, men detta tror jag faktiskt är hennes bästa hittills. Roligt när en författare bara blir bättre och bättre!
Saker som aldrig händer är just vad som händer. På bokens baksida beskrivs det ett stort svek från Andreas vänner och hans tjej. De första 50 sidorna gick åt till att klura vad det kunde vara för svek, för det var inte så förutsägbart som man kan tro. När Andreas står ensam utan vänner och tjej träffar han sin gamla barndomsvän Eric och de ger den gamla vänskapen en ny chans. Men Andreas klarar ändå inte av att gå vidare. Hur ska allt någonsin bli normalt igen?

Saker som aldrig händer var precis som Lindbäcks andra böcker väldigt verklig. Hela berättelsen kändes nära, kanske för att den handlade om så pass vanliga saker. Det var lätt att känna med Andreas men ibland blev jag trött på hans tjurande, men samtidigt förstår man vad han går igenom och får nästan acceptera det. Eric blev direkt min favoritkaraktär och det var roligt att han hade en sådan stor roll i boken, ville nästan ha ännu mer Eric!
Annat kul är att Lindbäck har gjort Bookmusic till sin senaste bok i spotify format. Klicka här om ni vill ha den. Spellistan matchande inte alls med min musiksmak men det är ganska kul ändå att författare börjar göra spellistor till sina böcker. Ett sista ord om Saker som aldrig händer: Läs den! 

4 kommentarer:

  1. Kul att du skriver att du tycker att Lindbäck blir bättre och bättre. Jag tyckte inte sådär jättemycket om just den här boken, jag tyckte som du att det blev lite väl tjatigt när Andreas gick och tjurade och tjurade och tjurade, fast jag gillar ju såklart det faktum att hon visar upp att även killar kan ha sådana känslor och att det inte är så stor skillnad mellan killar och tjejer som man kan tro. Typ.

    /Jennie

    SvaraRadera
  2. Kul med en spellista - tack för länken :)

    SvaraRadera
  3. Jag tyckte också det här var Lindbäcks bästa hittills, och håller med om att man vill ha mer Erik! Vore kul med en uppföljare om dem båda. :)

    SvaraRadera
  4. Ja kärleksböcker ur killperspektiv finns det inte överflödigt av till skillnad från tjejperspektivet, men det har nästan blivit Lindbäcks grej att ha en kille som huvudperson i sina böcker (förutom i Tänk om det där är jag). Tycker om det och hoppas hon fortsätter med det, kärleksböcker om tjejer är så vanligt.

    SvaraRadera