måndag 23 augusti 2010

Svarta vingar


"Först hittar Liam kniven. Sen följer han och Max efter den flaxande kajan och hittar något mycket värdefullare. Det blir början på en sommar som Lam aldrig  kommer att glömma. En sommar då vänskap sätts på prov och så gränsen mellan ont och gott tänjs." 


Jag ryser när jag tänker på Svarta vingar, det är det bästa jag läst på länge. Att David Almond fick H.C. Andersen-medaljen i år förstår jag absolut efter att ha läst Svarta vingar. 

Handlingen är både vacker och magisk men också makaber och skrämmande. I boken diskuteras våld och krig där Irakkriget står i centrum. Sedan finns Liams barndomskompis, den läskiga Nattrass med sina sjuka, blodiga fantasier. Svarta vingar ger en mycket att fundera på, det är många allvarliga ämnen i en spännande berättelse som är både realistiskt och magisk. 

Om det låter trist glöm inte att det är en riktig sträckläsare, oavsett kön och ålder. 

3 kommentarer:

  1. Det här är det bästa med bokbloggar! När en bok som inte alls lockat innan blir jätteintressant genom en recensioN!

    SvaraRadera
  2. hej!
    har ni läst nattens begär??
    min kompis har läst den och säger den är jättebra
    gå gärna in i min blogg!!!

    SvaraRadera
  3. Lästa ord: Håller fullständigt med! Bokbloggar är toppen ;)

    Naba: Jajamän, här finns recensionen om du är nyfiken http://tonarsboken.blogspot.com/2010/05/annu-en-vampyrroman-att-sluka.html

    SvaraRadera