söndag 1 augusti 2010

Tonårsboken frågar Rachel Ward

Både jag och Klara älskade Rachel Wards bok Döden i dina ögon. Vi följde Jem och Spiders äventyr med spänning och storgrät i slutet. Självklart måste vi ställa några frågor till författaren som fick oss att gråta! Rachel Wards bok heter Numbers på engelska och kommer bli en serie på tre delar.


Hur fick du idén till Numbers? 
Idén kom bara till mig en morgon när jag var ute med min hund på fälten med utsikt över Bath. Jag hade läst Guldkompassen av Philip Pullman och jag gillade tanken på att ge min huvudperson en gåva. Dessutom hade jag funderat på döden och dödlighet mycket (kanske mer än vad som är normalt eller nyttigt) och tänkte att jag kanske skulle skriva om det för att räkna ut hur jag känner och kanske komma till rätta med saker och ting lite bättre. Så fick jag idén att ge min hjältinna gåvan att se människors dödsdatum i deras ögon. Jem vandrade in i mitt huvud en morgon och Spider irrade omkring 24 timmar senare - jag vet inte var de kom ifrån men jag älskar dem nästan som om de vore verkliga (och mina egna barn).

Hur lång tid tog det att skriva Numbers? 
Det tog 6 månader att skriva det första utkastet och sedan, efter att jag hittat en förläggare, ytterligare 6 månader för att redigera.

Har du någon favoritbok? 
Jag har egentligen ingen favorit. Jag gillar en blandning av tonårsböcker och vuxenböcker. Några favoritförfattare är Anne Tyler, Melvin Burgess, Kevin Brooks, Barbara Kingsolver och Neil Gaiman. Jag älskar också Sommarboken av Tove Jansson. Det är en tyst bok, där inte mycket händer. Men beskrivningen av de levande på ön i Finska viken är så vacker.

Vad läste du som tonåring? 
Jag läste inte skönlitteratur när jag var tonåring. Jag slutade läsa för nöjes skull runt 12 eller 13 och började inte riktigt igen förrän jag var 20. Jag vet inte riktigt varför. Jag lyssnade på radio och musik istället.

Så vad har du tänkt göra efter Numbers? 
Jag har redan skrivit en uppföljare som publicerats i Storbritannien - Numbers 2: The Chaos - och jag är halvvägs igenom att skriva den tredje (och sista) boken i serien. Efter det har jag ingen aning om vad jag ska skriva. Det kommer att bli något för tonåringar som är en målgrupp jag verkligen tycker om att skriva för, men jag vet inte vad det blir än.




3 kommentarer:

  1. Kul med en intervju! :)
    Jag ska, förmodligen ganska snart, läsa Döden i dina ögon.

    SvaraRadera
  2. Vad kul att ni intervjuade Rachel Ward! Älskar Genom dina ögon! ;)/ Malin

    SvaraRadera
  3. Kul med intervju :D
    Älskar böckerna har läst de två första (den första var bäst haha :P)
    Vet ni när den tredje kommer eller vad den heter ??
    Superbra blogg förresten !! <3 ;D
    P.S Har Rachel Ward skrivit några andra böcker förresten?

    SvaraRadera