söndag 8 augusti 2010

Med himlen som tak

Det är en het sommar i stockholmsförorten. Ska Bel förlåta Jimmy?
Ska Soya våga berätta för sina föräldrar om vad som hände den där natten?
Vad händer med Daniel i fängelset?
Och vem är egentligen Elvin?
Jag skulle kunna hålla på i en evighet. Som det står på bokens baksida tornar frågorna upp sig likt åskmoln vid horisonten.

Med himlen som tak är en fristående fortsättning på Cannie Möllers böcker Lucia och Skulden som jag tyvärr inte läst, kanske är det en orsak till varför jag inte hoppade upp och ner av iver över att få recensera den. Smått irriterande med plötsliga perspektivbyten men Möller skriver fint, tar upp viktiga ämnen och väver samman personerna på ett snyggt sätt. Ändå fastnade jag inte för den trots att jag hela tiden visste att det var en bra och välskriven bok. Knäppt. 

1 kommentar:

  1. Men inte välskriven nog för att fånga dig! Det finns massor med bra böcker, och sedan finns det en hel del som är fantastiska. Ibland räcker det inte med bra.

    SvaraRadera