lördag 21 augusti 2010

Sarah Dessen som film

På senaste tiden har jag skrivit nödigt mycket om Sarah Dessen här på bloggen. Vad som står på omslaget av hennes bok Lock and Key stämmer ganska bra - Read her once and fall in love.

Lustigt nog visste jag inte att det gjorts en film av hennes böcker. How to deal är en blandning av hennes två första böcker (som jag inte har läst) Someone like you och That summer
Det är en gullig film om Halley (spelas av Mandy Moore) som har svårt att tro på kärlek, speciellt efter hennes föräldrars skillsmässa. Men nu är hennes bästa vän Scarlett upp över öronen förälskad i sin nya pojkvän som har en otroligt snygg kompis, Macon. Halley gillar Macon men vågar inte inleda något seriöst förhållande. När Scarletts kille plötsligt dör måste Halley finnas där för sin bästa vän, speciellt när Scarlett några veckor senare upptäcker att hon är gravid. 

How to deal är en typsikt tonårsfilm och jag kan känna igen en hel del Sarah Dessen i den. Bakom en underbar kärlekshistoria gömmer sig allvaret och familjeproblemen. Vid sidan av allt jag skrivit ovan så har Halley en hel del problem hemma, en mamma som tjurar, en pappa som ska gifta om sig och en syster som också ska gifta sig. Det händer ganska mycket i filmen, därbland en rad sjukhusbesök och enligt mig ska karaktärer inte behöva hamna på sjukhus jämt och ständigt för att det ska bli en bra handling. Dessutom hänge jag upp mig på deras kläder hela tiden. Jag vet! det är töntigt, men de verkade verkligen inte ha någon stil 2003 (tycker man nu).

Så nja, jag tycker sådär faktiskt. Dels för att jag inte är överförtjust i den här sortens filmer. Men sedan tror jag att jag hade gillat den här berättelsen i bokform, och nu finns den ju i bokform, i två olika böcker till och med så det är bara till att läsa ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar