onsdag 4 augusti 2010

Känslan av att hoppa


Ingrid Olsson är en författare vars böcker jag alltid kan vara säker på att jag gillar. Det räcker med de få böcker jag läst av henne för att veta det. Förra våren läste jag Ett litet hål i mörkret som jag älskade. Men så gick det månader och andra böcker och andra författare tog över tankarna. Ända till i fredags då jag hittade Känslan av att hoppa i Klaras bokhylla. Det var en av dessa böcker jag tänkt läsa men sedan glömt bort. Men tillslut gav jag den en rejäl chans och nu efteråt frågar jag mig själv - Varför har jag inte läst den tidigare?  

”Det skulle vara så lätt.
Men ändå så svårt.
Ett litet hopp bara och sen är det över. Sen behöver man inte tänka mer. Inte känna mer. Aldrig mer vara rädd.
Den måste vara skön.
Känslan av att hoppa.”
utdrag. 

Men Lisen gör det inte. Det förstod jag på en gång, hon är inte tillräckligt olycklig, inte tillräckligt deprimerad, hon är inte ens deprimerad. Hon orkar bara inte ta tag i sina egna problem, istället förvärrar hon dem och låter dem bli ett hinder för sig själv. Hennes sjukliga blyghet som plågar henne hela tiden är hennes största problem. Känslan av att hoppa handlar om hur döden i vissa stunder känns mer lockande än livet. Ett deppigt ämne, men en väldigt fin historia. Ingrid Olsson skriver vackert och framförallt fångande. Det blev ett osommrigt boktips idag. Spara den till hösten är dagens goda råd, för det är en perfekt höstbok.

Ingrid Olsson kommer dessutom med nytt nästa månad! Komma över heter boken som verkar innehålla mer humor och värme än Känslan av att hoppa.
Andra böcker av författaren ni borde kolla in är Medan mamma sover och Betong fjäril betong

2 kommentarer:

  1. en jättefin och gripande bok. Jag ser också mycket fram emot Komma över. Längtar!

    SvaraRadera
  2. Vi tog samma utdrag ur boken, visst fastnade man på just den biten?

    SvaraRadera