fredag 10 december 2010

Sanningar och Lögner

Jag har av någon anledning svårt att komma in i lättlästa böcker, förmodligen har det med det lätta språket att göra. I början av Saba Sanningar och Lögner från LL-förlaget var jag rent av uttråkad, men efter kanske femtio sidor kunde jag plötsligt inte släppa den.

Saba sanningar och lögner handlar som ni hör om hemligheter. I Sabas klass har någon hackat sig in på skolans databas och skickat ut känslig information om alla elever över hela klassen. Saba är en cool tjej som många ser upp till, men ingen vet egentligen vem hon är. Hennes pappa har åkt hem till Eritrea och Saba måste själv ta hand om sina småsyskon eftersom hennes mamma bara ligger i sängen. Loke som är den blyga killen i klassen börjar plötsligt prata med Saba, tycker han om henne? Tycker hon om honom? Men Sabas tankar glömmer snart Loke när hon börjar förstå att något inte är som det ska i hennes familj. Att hennes pappa bär på en stor hemlighet.

Varför blev jag plötsligt så fast i boken? Kanske för att jag plötsligt blev nyfiken på sanningen bakom alla dessa lögner. Hemligheterna var bokens drivkraft, ändå blev jag lite besviken när jag förstod att det inte var mer komplicerat än så, och att det var så lätt att lista ut, lite för lätt tycker jag nog. Annars handlar boken mycket om vad som är rätt och fel, att våga stå för sina handlingar och hur långt man är beredd att gå för att skydda andra. Och med allt detta, väldigt väldigt lättläst.

Detta var nog den första boken jag läst som börjar och slutar med en Facebook chatt. Facebok stavat med ett O?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar