söndag 5 december 2010

Andra Advent!

Författare: Niklas Krog
Skrivit: Bl. a. Ingen rädsla, Turk och Ayla, Krigarens väg.
Boktips: Här ligger jag och blöder av Jenny Jägerfeld

Boken handlar om sjuttonåriga Maja som går första året på gymnasiet. Hon bor med sin pappa i Stockholm och hälsar på sin mamma i Norrköping varannan helg. Boken börjar ögonblicket efter att Maja har råkat skära av sig spetsen på vänster tumme med en cirkelsåg i slöjdsalen, med blodigt kaos som följd. Allt berättas med en skruvad, underfundig humor som jag är väldigt svag för. De första kapitlen är närvaron total, något av det tätaste jag läst. Boken fortsätter med att Maja åker till Norrköping, bara för att upptäcka att hennes mamma är borta. Hon bor i mammas tomma lägenhet, utan att riktigt veta vad hon ska ta sig till, och halkar in på en fest i samma uppgång. Sedan halkar hon vidare i tillvaron.

Det är fullt fart rakt igenom hela boken, bitvis mer i språket än i handlingen, och den har - förutom sitt underbart skruvade tilltal - en riktigt bra historia. Rekommenderas till alla, ung som vuxen. Här ligger jag och blöder är lätt att älska. Jag föll som en fura.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar