tisdag 24 maj 2011

När jag lät dig gå

Tre år har gått sedan olyckan, Adam och Mia lever tillsammans och allt är hur lyckligt som helst... eller, nä. Så trodde jag att det skulle bli efter att jag läst Om jag stannar, att Adam och Mia skulle leva lyckliga i alla sina dagar. Men i När jag lät dig gå har de gått tre år sedan olyckan och Mia och Adam lever inte alls tillsammans, utan de har sedan länge gått skilda vägar.

Adam har slagit igenom med sitt band och han och hans skådespelarflickvän är Hollywoods hetaste par. Alla Adams drömmar har slagit in, men ändå är han inte lycklig. När han stannar i New York över natten går han till en av Mias konserter. Mia som numera är en hyllad cellist får självklart höra att Adam Wilde är där. Är det nu han kommer få svar på sina frågor? Kommer han någonsin få reda på varför hon lämnade honom?

Om jag stannar är ju en av mina stora favoriter. Men När jag lät dig gå visade sig vara en helt annan typ av kärlek/vänskap historia och det känns därför väldigt fel att jämföra dem. Om jag måste välja gillar jag nog Om jag stannar mer, men tycker ändå att När jag lät dig gå är en otroligt fin berättelse. Det var kul att följa historien ur Adams perspektiv och följa hans liv som "rockstjärna". Här blir också Mia, som man trodde att man kände så väl, en främling för en precis som hon blivit för Adam. En natt i New York där de driver omkring och upptäcker nya platser påminner annars väldigt mycket om Nick och Norahs oändliga spellista. Eftersom det inte kommer någon ytterligare fortsättning kommer jag sakna Adam och Mia, och hoppas på mer från Gayle Forman i framtiden - efter två fantastiska böcker i rad kan hon inte vara annat än en superförfattare. 

Missa inte heller vår tävling där du kan vinna ett ex av När jag lät dig gå!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar