tisdag 3 maj 2011

Intervju med Malin Isaksson!

Här på bloggen har vi under den senaste tiden skrivit en hel del om Malin Isakssons nya bok Isnätterna. Så vi bestämde oss för att göra en liten intervju med henne och vi blev mycket glada över svaren hon gav oss. Malin Isaksson har tidigare skrivit ungdomsböckerna Rör vid mig och Brännhett samt tre stycken diktsamlingar. Hon arbetar just nu som lärare på Fryshusets Estetiska Gymnasiums skrivarlinje i Stockholm och håller kortare skrivarkurser och workshops runt om i Sverige.
 
När började du skriva och varför?
När jag gick ut gymnasiet blev skrivandet och läsandet en del av min vardag. Jag fick en skrivrutin, mycket med hjälp av en skrivarverkstad på en Folkhögskola. Varje förmiddag satt jag och skrev. Hela tiden blev jag mer och mer nyfiken på texten. Min språklust väcktes. En längtan efter att hitta min egen berättelse, att kunna säga något om min upplevelse av tillvaron. Varför jag började skriva är svårt att säga. En längtan? En störning? En ordtalang? Jag vet inte… Men jag vet att när jag väl hade börjat så kunde jag inte sluta.

Vad får du din inspiration ifrån?
Jag tänker att inspirationen hela tiden finns. Överallt.  Men dörren till det där tanke och ordflödet kan stängas. Då gäller det att lära känna sin egen inspiration och hur den fungerar. Små trick och knep för att få upp inspirationsdörren. Min topp tre lista är:
  • Lägg ner fingrarna på tangentbordet och bara börja! Allt ska ändå skrivas om ungefär hundra gånger innan det blir klart så då gör det inget om det är dåligt i början.
  • Titta på fotokonst.
  •  Ta en rask promenad eller en joggingtur, poängen för mig är kombinationen av fysisk ansträngning  och rytm.
 Vad har varit roligast hittills med Isnätterna?
Skriva boken, se omslaget till boken första gången, prata om texten med Hanna och Karin på X Publishing (förlaget som publicerat boken), workshopsen inför releasen, releasen….. Det finns flera saker som betytt mycket för mig med Isnätterna.

Vad tycker du själv om att läsa?
Just nu läser jag Mask av Kristoffer Leandoer och Nära hem av Alice Munro.

Har du några tips till de ungdomar som skriver själv?
Ja, härma. Det är kul och dessutom lär man sig jätte mycket. Ta en av dina favoritböcker. Använd teman från boken och fantisera och skriv sedan fritt kring dem. Eller, ta en berättelse du tänkt på ett tag men aldrig börjat på. Skriv nu din berättelse men med samma språk som i din favoritbok. Härma språket så gott du kan. 

Det går att läsa mer om Malin Isaksson på hennes hemsida

1 kommentar:

  1. Wow, nästan så att jag blir sugen att skriva själv. Låter väldigt lockande (och inspirerande)

    SvaraRadera