måndag 29 mars 2010

Bra och dåligt slut


Varför är Emma Granholms böcker så obehagliga? Simon och Sophie är ett undantag, men Liv och Lovisa och nu ett nytt liv på köpet är lika jobbiga båda två. Däremot är ett nytt liv på köpet mycket bättre än Liv och Lovisa. Kanske för att ett nytt liv på köpet inte flippar ut och slutar med knivbråk som Liv och Lovisa. Ett nytt liv på köpet känns snarare jobbigt verklig.

Sanna, som boken handlar om, har inte haft en kompis sen lågstadiet. Hela högstadiet har hon varit ensam. När hon börjar gymnasiet förväntar hon sig inte att hon ska få några vänner, hon försöktes smälta in och hålla sig i bakgrunden. Men hon får vänner! Gloria, Eddie, Ellen, Jennifer… hon blir vän med alla i klassen, alla tycker om henne och vill vara ha henne som vän. Sanna har aldrig haft vänner innan. Hur ska hon bete sig? Sanna gör så mycket för att passa in att hon inte inser vad hon håller på med, vilket farligt spel hon spelar och när katastrofen väl kommer är det för sent.

Som jag skrev så känns boken väldigt verklig. Jag satt långt inpå natten och läste ut den. När jag kom till skolan idag tog det ett tag för mig att förstå att jag inte var Sanna, att jag fortfarande hade vänner och att allt var bra. Jag gick verkligen in i historien och det är svårt att inte göra det. Om jag känt Sanna som den person hon var i klassen så skulle jag ha blivit irriterad på henne. Det hon gjorde var inte schyst. Men i boken så vet man anledningen till varför hon håller på som hon gör och att det finns en bra förklaring till det.

Det känns skönt när böcker slutar lyckligt, då blir man glad och möjligheten till att verkliga problem också kan få lyckliga utvägar känns större. Jag säger inte att boken slutar olyckligt, det får man döma själv, men boken slutar realistiskt. Något bra med Granholms slut är att man själv får avgöra om slutet var bra eller dåligt för oftast är det båda delarna. Jag har fortfarande inte bestämt mig ifall jag tycker Liv och Lovisa är bra eller dålig. Det framgår inte heller i recensionen jag skrev för över ett år sedan. Jag är smått irriterad på Liv och Lovisa eftersom jag gått och tänkt på den i över ett år, som tur är kommer jag inte få samma problem med ett nytt liv på köpet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar