torsdag 25 mars 2010

Almapriset 2010

Trots att detta är en ungdomsbokblogg så kan jag inte låta bli att skriva lite om barnböcker. Alma priset är ett av mina favoritpris och i år gick det till den belgiske barnboksförfattaren och illustratören Kitty Crowther. Alma priset är ett litteraturpris till Astrid Lindgrens minne. Tidigare vinnare är bland annat Philip Pullman och Sonya Hartnett. Kitty Crowhers böcker ser mycket fina ut. Kanske ett bra tips om ni ska köpa en present till någon mindre?

Juryns motivering:
"Kitty Crowther är linjens mästare, men också stämningens. Hon förvaltar, förvandlar och förnyar bilderboksberättandet. I hennes värld står dörren mellan fantasi och verklighet vidöppen. Tilltalet är varligt och personligt men verkningarna starka och i sin djupa inlevelse med dem som har det svårt visar hon på vägar där svaghet kan vändas till styrka. Humanism och medkänsla genomsyrar och binder samman hennes konstnärskap."


3 kommentarer:

  1. Hej, jag älskar er blogg! Tänkte tipsa om en bok jag just nu håller på att läsa och nästan färdig med som heter En fantastisk upptäckt av Hugo Cabret. Skriven av Brian Selznick :)

    SvaraRadera
  2. Vad glad jag blir, roligt att du tycker om bloggen! Det är kul när ni läsare tipsar oss om böcker! Jag har aldrig hört talas om den boken innan. Men den verkar väldigt spännande och ska jag föröka hitta den på bibblan // Elin

    SvaraRadera
  3. Jag var där på plats i(vimmerby) när dom berättade vem som skulle få priset det året. Det var en stor känsla. Det ingick som en del av kursen jag gick som hette från pipi till potter.

    SvaraRadera