måndag 8 juli 2013

The Moon and More

Så var jag tillbaka i staden Colby och Sarah Dessens underbara värld. Den här gången handlar det om Emalines sista sommar innan college. En sommar hon tänkt spendera tillsammans med pojkvännen Luke, sina vänner och på sitt jobb på familjens firma. Men sommaren visar sig bli helt annorlunda. Ett filmteam kommer till staden för att spela in en dokumentärfilm. Där träffar hon Theo, en rolig och smart New York kille. Hennes biologiska pappa kommer också, efter flera månaders tystnad, tillbaka in i hennes liv.

Detta måste vara en av de tjockaste Sarah Dessen romanerna jag läst, runt 430 sidor. I början älskade jag det, att få vara tillbaka i Colby, vara med Emaline på arbetet och följa alla andra karaktärer var så mysigt att jag inte brydde mig mycket om själva händelseförloppet. Efter ett tag började dock handlingen stå stilla och det kändes som att boken kunde ha varit några hundra sidor kortare. Det kanske inte heller är rätt bok om man är sugen på en bra kärlekshistoria, men familjerelationerna kompenserar upp det och gör även denna Dessen till en perfekt sommar bok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar