onsdag 31 juli 2013

Paris, Chérie

Alva får chansen att åka till Paris och arbeta som modell. Under sommaren byter hon ut Stockholm, skilda föräldrar och en alkoholiserad pappa mot Seine floden, klubbar och det till synes glamourösa modellivet. I början av boken är allt för romantiskt och perfekt för att kännas trovärdigt. Alva träffar nämligen den unga fotografen Sébastien som tar med henne till romantiska platser i Paris. Men det visar sig att verkligheten kanske inte är fullt så perfekt, snart upptäcker hon att även modellivet och kärleken har en baksida.

Paris, Chérie är vad jag tänker mig en typisk sommarroman. Lagom mycket feel-good och lagom mycket allvar. Det är romantiskt, roligt och tänkvärt utan att bli genomskinligt. Tråkigt nog blev jag inte berörd av historien. De fina formuleringarna höll mig som läsare på ett avstånd och jag lyckades aldrig känna mig som något mer än en avlägsen betraktare. Det är ändå en fin historia som i pocketutgåva är perfekt att ta med sig i väskan. Ingen bok har tidigare fått mig att längta så mycket till Frankrike som Paris, Chérie. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar