onsdag 29 augusti 2012

Var är alla manliga bokbloggare?



När jag startade min första bokblogg för väldigt länge sedan (3 ½ år sedan) så fanns det betydligt färre bloggar om böcker och definitivt väldigt få ungdomsbokbloggare. Men de senaste två åren har det verkligen slagit igenom. Varje dag hittar jag nya bokbloggar med skribenter mellan 10 till 60 år. De skriver om allt som har med litteratur att göra, om all typ av litteratur, vissa kombinerar bokintresset med foto, vissa med bakning och vissa med musik. Man blir nästan trött av allt det som går att läsa och man tappar lätt bort sig i boktips-djungeln. Jag har alltid intresserat mig för personen som skriver inläggen, men det är först nu på senare tid jag börjat undra varför alla dessa hundratals bokbloggar som jag någon gång besökt nästan enbart drivs av kvinnor och tjejer, och kommentarerna mycket sällan kommer från det andra könet. Var finns alla män och killar? De har väl också ett läsintresse och en vilja att dela med sig av sina tankar?

Alla de bokcirklar, bokfikor och bokseminarium jag varit på för bloggare har det inte funnits en enda man. Och ingen man var nominerad till Årets Boktipsare och inte heller nu till Forma Books Blog Award. Jag undrar verkligen vad det beror på. En tanke jag har är att det skulle kunna vara så att just bloggandet är väldigt dominerat av kvinnor och att män därför inte kommer på tanken att starta en bokblogg för att förmedla sina tankar om litteratur. Att de använder sig av andra medier som twitter, facebook och olika forum istället. Men jag har verkligen inget svar på den här frågan.

Har ni tänkt på detta? Eller har jag bara inte upptäckt de bloggarna än, kryllar det av bokbloggar drivna av män där ute?

8 kommentarer:

  1. Jag skrev ett liknande inlägg för typ ett halvår sen, och jag undrar också verkligen var alla manliga bokbloggare har tagit vägen! (om de ens har funnits). Det är tråkigt att det nästan bara är tjejer tycker jag, tolka mig inte fel nu, jag älskar att läsa alla bokbloggar som drivs av tjejer, men jag önskar att fler killar också skulle ta lite plats i bokbloggarvärlden! Det blir så mycket roligare när det är folk från olika kön som gör samma saker:) Hela den tiden som jag har läst bokbloggar, ca 3 år, har jag bara hittat en bokblogg som drivs av en kille.. lite tråkigt tycker jag.

    SvaraRadera
  2. Jag förstår att det mest är kvinnor som läser, har en 12årig lillebror och jag letar med ljus och lykta efter böcker(med sport i handlingen framförallt) men finns väldigt lite böcker för pojkar. Bert & Sune sen är det mest hästböcker och flickor i huvudpersonerna. Storebror lyssnar på ljudböcker jag läser allting, sambon har jag försökt få till att läsa men gett upp så när min dotter(snart 2 år) lägger sig på magen med en bok/tidning och tittar så blir jag glad :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Jag jobbar på bibliotek och jag kan säga att det finns massor med bra böcker för pojkar! Gå till ditt bibliotek och be bibliotekarien om hjälp att plocka ut de godbitar som passar din pojkes intressen! Ge inte upp! /Lena

      Radera
  3. Iallafall pojkar och unga killar läser mindre än tjejer har jag hört. En tråkig tendens! Men visst finns det bokbloggar av män. Jag vet tre på rak hand:
    -Henrik från Olika sidor&bokbloggsambassadör bokmässan: http://henrikelstad.wordpress.com/

    Peter från Spektakulärt(där jag skriver om barnböcker ibland): http://www.spektakulart.se/

    Och en till som jag inte hittar länk på nu, som också heter Henrik. :) Återkommer!

    Och så finns ju författare tex Mårten Melin http://martenmelin.wordpress.com/

    Men finns det barn&ungdomsbloggar av män?

    SvaraRadera
  4. Jag tror att kvinnor vill vara mer sociala och de färre läsande män har inte behov att analysera böcker. Det finns kanske nästan ett hundra bokbloggar på finska, men bara typ fem stycken av dom är skriven av män.

    SvaraRadera
  5. Jag känner bara till en bokblogg som drivs av en kille, www.bookfinger.blogspot.com

    SvaraRadera
  6. Jag har också funderat på det där, det är allt lite konstigt. Själv följer jag ingen bokblogg som är skriven av en man. Kanske borde leta upp någon?

    SvaraRadera
  7. BERNUR är en väldigt bra bokblogg (Bernur= läraren Björn). När dt gäller yngre bloggande män så gillar jag mycket Viggos blogg = Bookfinger.

    Får jag ställa en annan fråga till er?
    Jag vill ha er hjälp. Jag vet att ni har slutat på högstadiet, men jag har ändå en fråga som handlar om böcker och om lektionerna i svenska. Jag vet att man på många skolor har tyst läsning, att man får skriva recensioner och - kanske - att en bibliotekarie då och då "bokpratar" för klassen. Bokprat - de är ju till för att inspirera till läsning och ge boktips, vilket är väldigt bra. Men det jag vill fråga om är det som skullle kunna hända efter det att en bok har blivit läst i skolan, tystläst eller högläst. Förekommer det några BOKSAMTAL på högstadiet? I så fall: Vilka böcker diskuteras? Hur går samtalen till? Vad fungerar bra/dåligt med boksamtalen? Hur skulle ni vilja att de gick till? På högstadiet - och på gymnasiet? (Jag skriver, som ni nog anar, en bok för BTJ förlag om just boksamtal.) TACK FÖR HJÄLPEN!
    Om ni inte vill svara här, så skriv gärna till mig: lena.kjersen@bredband.net

    SvaraRadera