tisdag 7 augusti 2012

Personer du kanske känner? (ja!)

Föreställ dig att du år 1996 hittade dig själv på Facebook - femton år innan det ens existerade! Skulle du ha gillat det du såg?
Året är 1996 och datorer och internet är någonting helt nytt. Emma har precis fått en dator i present av sin pappa när hennes före detta bästa vän Josh lånar ut en cd-rom som ska göra så hon kan chatta på datorn. När hon stoppar in skivan dyker istället en blå vit hemsida upp som heter Facebook och glatt hälsar Välkommen. Emma kommer in på sidan och får en chock när hon upptäcker att sidan visar framtiden, och inte en så ljus framtid . Antingen är det ett dåligt skämt eller så är det faktiskt på riktig! Tillsammans börjar Josh och Emma utforska Facebook och hur deras framtider ändras när de gör saker annorlunda här och nu. Facebook får deras vänskap att på sätt och vis återgå till bästa vänner samtidigt som den ställs på sin späts när ändringarna i framtiden går överstyr.

I våras startade Bonnier en Flickr-sida där vem som helst fick skicka in sin profilbild. Profilbilderna sammanställdes sedan och blev ett omslag. Det var många som hade skickat in sin bild så jag trodde verkligen inte att jag skulle komma med. Men både jag och min kompis finns med på omslaget!

Jag gillade boken väldigt mycket. Hela idén med att man skulle kunna se sin framtid genom Facebook är så intressant och smart. Och att små beslut man gör i vardagen kan påverka ALLT får en verkligen att börja tänka. Boken berättas vartannat kapitel från Josh synvinkel och vartannat från Emmas och på så sätt får man följa händelseförloppet på ett mycket roligare sätt. Man förstår deras missförstånd, när de överdriver eller döljer något. Tyvärr var den väldigt lättläst och tog slut på bara några timmar. Jag har inget emot lättlästa böcker om det känns som att man verkligen får lära känna karaktärerna ändå, men tycker jag att boken hade vunnit på mer text. Sedan var slutet väldigt uppenbart också redan från början. Men som sagt var det en otroligt intressant läsning som kommer ta en tid att smälta.


5 kommentarer:

  1. Va kul att vara med på ett bokomslag :) Sen verkar boken jättebra också

    SvaraRadera
  2. Vad coolt att du kom med på omslaget! Boken verkar väldigt bra ska kolla upp den :D

    SvaraRadera
  3. Håller med Nella, häftig att va med på ett bokomslag!

    SvaraRadera
  4. Alexandra Liv Puttelina Sandberg7 december 2013 kl. 18:06

    den här MÅSTE jag läsa, tycker det låter som något jag skulle gilla men tkr du själv att boken har bra flyt i texten?

    SvaraRadera
  5. (SPOILER ALERT)Oh jag älskar denna boken. Har läst den minst femton gånger. Jag gillar verkligen när Emma börjar oroa sig för Kellans graviditet och lägger sig i hennes kost! Läs den om ni inte gjort det.

    SvaraRadera