lördag 14 juli 2012

11 ungdomsförfattare ger sina sommarboktips!

Det är alltid lika kul att veta vad författare läser och vad de fastnar för. Ofta har man ganska lik smak med den författaren man själv gillar mycket och det är väldigt kul!
På Adlibris går det nu att läsa vad....

Sara Bergmark Elfgren
Lauren Oliver
Katarina von Bredow
Lisa Bjärbo
Jessica Schiefauer
Jenny Jägerfeld
Johanna Lindbäck
Lina Arvidsson
Emma Granholm
Christin Ljungqvist
Maggie Stiefvater

.... ger för sommarboktips till unga läsare.

(Bara en sak som jag reagerade på. Inga manliga författare ger sina boktips. Jag undrar om det beror på att det är färre män som skriver ungdomsböcker, att deras ungdomsböcker inte blir lika kända eller om de inte är lika delaktiga i sådana här små miniprojekt?)

3 kommentarer:

  1. Jag är rätt övertygad om att färre män skriver ungdomsböcker. Men de finns, tex Mårten Melin(fast han skriver kanske för lite yngre ålder?) och Mats Strandberg.

    Det är också fler tjejer som läser böckerna. Varför det blivit så här är kanske lite mer svårförståeligt.

    SvaraRadera
  2. Kan inte ni göra en lista med bara manliga författares boktips? Det hade varit kul och härlig motvikt.

    SvaraRadera
  3. Jag tänkte likadant när jag fick hem deras medlemsmejl, men vem vet - Adlibris kanske inte fick tag på några? Eller så är det deras tur nästa gång? Kul i vilket fall som helst!

    SvaraRadera