fredag 20 april 2012

Svar på frågor del 2

Här kommer andra delen av svaren från frågestunden! De första 10 frågorna vi besvarade förra veckan går att se här. Tack igen för era bra frågor!

11.  Har ni någon favoritgenre?
Hanna: Nej det har jag inte. Jag gillar väldigt många olika och tycker att det kan vara svårt att sätta genrestämplar på böcker. Till exempel så är Boktjuven, en av mina absoluta favoriter, en sådan bok. Men jag gillar väl realism, krigsskildringar, spänning, romans, vänskap, humor.. ja det mesta! :)

Elin: Njaaa, jag gillar nästan alla de stora genrerna. För mig spelar det egentligen ingen roll vilken genre boken har, det är boken i sig som är viktig. Men jag gillar allt de Hanna skrev plus dystopier, fantasy, paranormal-romance ....


12. Har ni någon favoritkaraktär bland Astrid Lindgrens?
Hanna: Jag gillade Madicken och Pippi väldigt mycket när jag var liten och det tror jag att jag håller fast i.

Elin: Tråkigt svar kanske men sanningen är att jag aldrig haft en favorit bland Astrid Lindgrens karaktärer utan har alltid älskat alla lika mycket.


13. Om ni skulle vara en karakär i en bok för en dag, vilken karaktär och bok skulle det vara och vad skulle ni ha gjort under den dagen?
Hanna: Jag skulle vilja vara Hilly i boken Niceville/The Help. Hon är rasistisk och positiv till rassegregationen och jag skulle bara vilja ändra hennes tankar. Hon styr över många kvinnor i Mississippi och under en dag i hennes kläder skulle jag nog kunna få en hel del att förstå vad de egentligen håller på med och försöka ändra deras beteeende.
Elin: Kanske Maggie i bläckhjärta, då skulle jag kunna besöka alla karaktärer i Bläckhjärta. Sedan skulle jag kunna läsa mig in i alla böcker i hela min bokhylla under den dagen med hjälp av Maggies förmåga. Hade gjort vad som helst för att få hennes "bokmagi".


 14. Om ni fick vara en karaktär i en bok (genom hela storyn, inte bara en dag) vilken karaktär/bok och varför? Skulle ni gjort någonting annorlunda?
Hanna: Med risk för att låta tråkig säger jag Hermione i Harry Potter. Det skulle vara helt underbart att få gå på Hogwarts och också vara med om alla äventyr eftersom man vet att de klarar allt i slutet ändå. Om jag fick ändra på något hade jag varit mycket öppnare för nya människor och också mer lössläppt, skrattat mer, inte baserat allt på något jag läst i böcker m.m.
Elin: Hm... Lizzy i Stolthet och fördom. Jag skulle gifta mig med Mr. Darcy och sedan använda hans förmögenhet till att öppna en liten bokhandel i London. 


15. Har ni någon tv-serie-eller filmfavorit som är baserad på en bok/bokserie?
Hanna: Filmen om Jane Eyre som gick på bio i höstas var väldigt bra! Sedan älskar jag ju såklart alla Harry Potter-filmer (tråkig igen...).
Elin: Massvis! Om jag måste välja så är tv-serie favoriten Pretty little liars (men har inte läst böckerna) och film favorit Sagan om ringen-trilogin!


16. Hur många olästa böcker har ni?
 Hanna: Svårt att säga. Men i mina bokhyllor har jag kanske 30-40 olästa böcker.
Elin: Jag räknade senast i januari (skrev om det i detta inlägget) och då hade jag 40 olästa böcker, skulle gissa på att det är ungefär samma nu.


17. Hur många böcker ungefär läser ni per månad?
Hanna: Man kan tro att jag läser MASSOR, men är det en bra månad så läser jag kanske 5 böcker, ungefär en i veckan.

 Elin: Det kan vara jätte olika beroende på hur mycket tid jag har. Men mellan 5-11 böcker.  Som sagt, väldigt varierande.


18. Vad vill ni jobba som när ni blir äldre?
Hanna: Åh, det är en av de svåraste frågorna, jag ändrar mig hela tiden! Men jag tror att jag vill jobba med både att skriva och fotografera. Antingen jobba på ett bokförlag eller kanske vara journalist i länder som befinner sig i olika kriser och fotografera och skriva på plats för att informera och upplysa omvärlden.
Elin: Det hade varit roligt att arbeta med böcker och gärna med att skriva, på vilket sätt vet jag inte riktigt. Men det hade också varit kul att arbeta med fotografi, reklam, design, kultur, media... Det finns oändligt många möjligheter och jag vill inte rikta in mig för mycket på något ännu.


19. Är ni feminister?
Hanna: Nej, jag skulle inte kalla mig feminist, även om jag anser att jämställdhet är ett viktigt område inom politiken.
Elin: Ja på sätt och vis. Jag tycker det är viktigt med jämställdhet och att män och kvinnor ska ha samma förutsättningar. Även om många säger annat så tycker jag att det fortfarande finns mycket orättvisor i samhället som vi måste försöka förändra.


20. Tröttnar ni inte på ungdomsböcker och vill läsa vuxenböcker ock klassiker istället?
Hanna: Jag läser både ungdomsböcker, klassiker och vuxenböcker och ungefär lika mycket av alla de tre. Så jag skulle inte säga att jag tröttnar på ungdomsböcker.

Elin: Nejdå! Jag kommer nog aldrig att trötta på ungdomsböcker, jag läser vad jag känner för och trycker precis som Hanna att det går bra att kombinera alla tre.

1 kommentar:

  1. Har just nu en tävling på bloggen där du kan vinna boken En sån där vidrig bok där mamman dör, det skulle vara jättekul ifall du var med :)

    SvaraRadera