söndag 25 april 2010

Sommaren med Mary-Lou

Efter att inte ha sett varandra på tre år ska Mary-Lou bo hos Adam i hans sommarstuga över sommaren. Mary-Lou sitter i rullstol efter att hon fallit från en träd tre år tidigare. Glappet mellan dem är stort. Adam tecknar mycket, han vill bli konstnär och han är överlycklig över att få ha Mary-Lou där. Men Mary-Lou är mest sur och tyken. Snart förändras allt och de lär känna varandra på många sätt. Adam som misstänker att Mary-Lou försökte ta självmord den sommaren för tre år sedan har bestämt sig för att ta reda på sanningen.
Jag trodde aldrig att detta skulle vara en riktig sommar bok, omslaget ser bistert ut och titeln säger ingenting om att boken innehåller bad, segling, blommor, vänskap, kärlek och allt möjligt i den stilen, till skillnad från den engelska titeln på boken: Summer with Mary-Lou. Det fanns mycket som gjorde att jag gillade boken. Tidigare har jag bara läst spela död av Stefan Casta, jag tycker om den väldigt mycket men jag måste säga att fallet Mary-Lou är min favorit av Castas böcker. Ingenting känns fantiserat eller påhittat, för Adam var Mary-Lou allt, men för Mary-Lou var Adam bara en av sommargästerna hon brukade leka med. Deras vänskap utvecklas förstås under bokens gång. Annars är det en väldigt fin berättelse som slukade mig helt. Jag ska absolut ta och läsa mer av Stefan Casta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar