söndag 11 april 2010

Dreamland

I Hongkong såg jag mycket Sarah Dessen böcker i bokaffärerna. jag blev nyfiken på denna populära, amerikanska ungdomsförfattare och började läsa hennes bok Dreamland. I början av boken var jag inte imponerad, jag tyckte huvudpersonen var tråkig, en tjej som är cheerleader som blir kär i en kille och saknar sin syster. Men jag upptäckte snart att boken var mycket mer än så.

Caitlin har alltid sett sin syster Cass som perfekt, hon har alltid toppenbetyg, blir alltid tillsammans med rätt killar och dessutom kommer hon in på Yale. Men Cass sticker. En morgon är hon borta, och det enda hon lämnar efter sig är en lapp. Caitlin som stått sin syster nära känner sig ensam och övergiven. 
Efter att Cass rymt träffar Caitlin Rogerson. Han är spännande och definitivt inte en av alla sportkillar som hennes kompisar dejtar, dessutom älskar hon honom. När deras förhållande varat en tid börjar saker och ting förändras mellan dem. På Rogerson sida växer en stark svartsjuka fram. Det börjar med att han slår Caitlin hårt på kinden, sedan fortsätter det och snart misshandlar han henne helt utan orsak. Caitlin förändras, hon förlorar greppet och börjar tyna bort. Sakta förlorar hon kontakten med alla sina kompisar och hon vågar inte ens prata med en kille. Det börjar kännas hopplöst för Caitlin är så djupt nedbruten att hon inte klarar av att göra något åt Rogersons misshandel och ingen i hennes omgivning verkar märka vad som pågår.

Det var svårt att hoppas på ett lyckligt slut. Jag hade aldrig trott att den skulle vara så allvarlig. Det jag först trodde om Sarah Dessens böcker, att de var lättsamma och ganska oproblematiska, stämmer verkligen inte. Jag vet förstås inte om Dreamland är ett undantag vilket kan vara mycket möjligt. Jag har aldrig läst ut en engelsk bok på så här kort tid. Stilen är väldigt lik andra amerikanska ungdomsförfattare jag läst, David Levithan, Rachel Cohn och John Green som jag skrivit mycket om den senaste tiden. Nu börjar jag fundera på varför jag tycker att de är lika. Ä det miljön böckerna utspelar sig i? Formattypen? Eller något helt annat? Jag får nog ta och fundera en stund. 
Näst på tur står Dessens bok This lullaby. Handling: En tjej som alltid dumpar killarna innan förhållandet blir för seriöst, men så träffar hon Dexter och allt blir plötsligt krångligt. Jag tror faktiskt Dreamland var ett undantag trots allt, This Lullaby verkar inte alls mörk, men mer vågar jag inte skriva förrän jag läst den. 

3 kommentarer:

  1. I sommar kommer Sarah Dessen för första gången på svenska. Det är hennes senaste bok, Along for the Ride som ges ut med titeln Mycket mer än så. Skitbra sträckläsning!

    SvaraRadera
  2. Sarah Dessen är toppen, och det tycker t o m en gammal kärring som jag. Hon har inte skrivit en dålig, eller alltför lättsam bok än. Jag har nog läst fem eller sex. Om du vill kolla kan du gå in på http://bookwitch.wordpress.com och söka på hennes namn. Då borde alla jag bloggat om komma fram.
    Man kan lätt tro att det bara blir romantik och så, men det är alltid något extra. Sarah skriver bättre än många.

    SvaraRadera
  3. På Svenska! Åh vad roligt, kan inte hålla mig!
    Skönt att höra att hennes böcker inte bara handlar om kärlek och romantik utan har något extra precis som Dreamland. Jag har verkligen blivit besatt av henne!

    SvaraRadera