fredag 23 april 2010

Fira världsbokdagen!

Idag är det världsbokdagen!
Bland mina vänner och familj är dagen nästan okänd. Det har ingen aning om vad det är för något. Men tänk att böckerna faktiskt har en egen dag! Det tycker jag borde firas på ett eller annat sätt. Men hur ska man fira den? Det finns ingen lista eller regel för hur dagen ska firas. De som firar den brukar köpa böcker till sin familj eller kanske en vän. Det är förstås fint men man kan göra det till en riktigt kul grej. Därför har jag gjort upp en liten lista på hur hur man kan fira. Det kanske är lite sent att göra några av dessa sakerna idag eller hinna till affärerna för att köpa en bok innan de stänger. Men gör det imorgon, bättre sent än aldrig eller?

Lite om världsbokdagen
Världsbokdagen har sitt ursprung i Katalonien (Spanien). Där har man firat St Georges dag den 23 april sedan i början av 1900-talet genom att ge en bok till de man tycker om och den som får boken ska sedan ge en ros tillbaka. 1995 blev det en internationell dag, Woorld Book and Copyright Day. Du kan hitta mer infoUnesco.

Min lista:1. Ordna bokbyten med dina vänner! Bestäm en plats, kanske hemma hos någon av er, och ta med några böcker. Välj inte ut de sämsta böckerna du har utan ta de böcker du tycker om men kanske inte behöver äga. Om ni gör upp om det innan så blir det mycket roligare. Då ger du inte bara bort en bra bok utan får kanske en bra bok tillbaka. Fixa lite fika och byt böcker!

2. Baka! en kaka, bullar, eller kanske en hel tårta! Om ni inte är särskilt intresserade av att fira så kan ni göra det bara för att de är gott. Överraska föräldrar eller vänner.
3. Om ni är smart, så övertalar ni era föräldrar att fira dagen. Det är ju faktiskt en bra sak, böcker, föräldrar borde uppmuntra sina barn att läsa mer. Kanske kan det bli en tradition att föräldrarna ger böcker till sina barn, smyger in på rummet under natten och lägger dit boken, eller gömmer den i huset. Idéerna snodde jag från julstrumpa och påskägg förstod ni nog.
Här är en idé som inte är snodd från traditioner som redan finns i Sverige. Kvällen innan (den 22), gör något fint för era föräldrar, gör frukost eller putsa deras skor och nästa morgon ligger det en bok utanför dörren. På så sätt kan man ge något fint tillbaka. Idén tog jag nu från St Nikolaus dagen som man firar i Tyskland strax före jul.
4. Skriv något eget och ge bort. Billigare men finare eftersom man gjort det själv. En dikt, en novell, en låt. Om man inte skriver så kan man ge bort en teckning eller något annat handgjort.
5. Köp en bok till dig själv. Låter kanske tråkigt? Nej det tycker inte jag. Om man inte kan eller orkar fira med vänner eller inte vill göra det så stort, då räcker det med att köpa något fint till sig själv. Det blir man själv glad av och ibland behöver man inte göra allting så stort, det räcker att fira med sig själv.
Det funkar att blanda idéerna. Jag har ännu fler men ni skulle tröttna om jag skrev alla, fem är tillräckligt. För mig blir det inte så stort i år. Jag har köpt var är Alaska av John Green till mig själv. Jag har redan läst den men jag lånade på biblioteket och jag känner att jag verkligen vill äga den. Dessutom kostar den bara 23 kr på bokus! I skolan har vi inte firat alls, lite synd för det finns så många roliga sätt att fira på i skolan, jag har miljontals idéer. Berätta om hur ni firar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar