lördag 25 maj 2013

Sommarfavoriter del 1

Det finns alltid vissa böcker man kopplar extra mycket till sommaren. Det kan bero på handlingen, att man förknippar boken med ett minne eller att den bara passar extra bra som strandläsning. Vi frågade er vilken bok som var er absoluta sommarfavorit. Här kommer första delen med era inspirerande svar!


RebeccaMin favoritbok att läsa på sommaren är Sommaren jag blev vacker av Jenny Han och uppföljarna Ingen sommar utan dig och Sommar för evigt. Finns inga böcker som ger mera sommar stämmning än det.

Alekzandra- Sommarboken av Tove Jansson är min favorit-sommarbok! Det började med att min lärare på en förberedande utbildning lästa högt för oss ur denna bok (som är hennes favorit) när vi hade klassmys på våren innan avslutning. Jag hade henne i tre år, tre olika kurser/klasser och hon är min absoluta favoritlärare, hon blev lite som en extramamma för mig. Av henne blev jag inspirerad att läsa Sommarboken och ja, nu är det en av mina favoritböcker och jag rekommenderar alla att lässa denna lilla bok om Sophia och hennes muttriga om än charmiga farmor!

Mia I år har jag inte läst den än, så i år har jag ingen ännu. Men jag tror det kan bli The passage av Justin Cronin, just för att det kanske blir tid till att läsa den där tjockisen!



Anonym
Jag gillar "Systrar i Jeans"-serien av Ann Brashares för att den är rolig, somrig och samtidigt väldigt fin och lite sorglig. När man läser den känner man sig som den femte systern och man dras in historien väldigt snabbt. Jag slukar böckerna på några dagar och längtar tillbaks så fort jag stängt sista boken för året (jag brukar läsa om dem en gång varje sommar). Blandningen av sommar, kärlek, vänskap och familjeproblem är kanske vanlig, men jag tycker att de här böckerna sticker ut och har det där lilla extra som gör att man/jag aldrig tröttnar.


Sandra Min favorit sommarbok är Systar i jeans och Persikosommar. De är två fantastiska bok serier som ger en den dära sommar känslan.

Anna Sarah Dessen - Mitt perfekta liv(de flesta Sarah Dessen passar klockrent att läsa på sommaren)
Det är glada böcker som får en att bli glad och de ger en energi. Även om man upplever en tuff tid i sitt liv är dessa böcker lätta att sjunka in i och leva sig in i och man får en chans att drömma sig bort en stund.

Dola Just nu säger jag: Nya kontakter av Sophie Kinsella. Lite annorlunda bok jämfört med all fantasy och sci-fi jag läser. Mycket värme och humor i den. Älskar den!

Andra delen med era tips publiceras inom kort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar