torsdag 23 maj 2013

Boklistan: Böcker om böcker




Vindens skugga - Carlos Ruiz Zafón
Det finns ingen bok som lyckas skapa en sådan mystik och dramatik kring böcker, skrivandet och historier som Vindens skugga. Den handlar om Daniel som hittar boken Vindens skugga i De bortglömda böckernas gravkammare (ja ni hör). När han försöker ta reda på mer om boken visar det sig att ingen känner till den mystiska författaren Julian Carax. Daniel blir som besatt och står plötsligt inför ett farligt mysterium som får läsaren att sträckläsa boken från pärm till pärm.

Förr eller senare exploderar jag - John Green 
Jag vet inte hur många gånger jag tänkt på hur gärna jag vill läsa "An imperial affliction" och sedan kommit på att det är en fiktiv bok. Varje gång är det en lika stor besvikelse, för det känns som att jag gått miste om en fantastisk läsupplevelse. Ändå finns det inget roligare än att läsa Augustus och Hazels långa diskussioner om boken i boken. Då känns det nästan, bara nästan, som att jag fått läsa den på riktigt.

Boktjuven - Markus Zusak
I denna fantastiska bok om andra världskriget får vi följa nioåriga Liesel som tvingas flytta till fosterföräldrar när hennes föräldrar skickas till koncentrationsläger. Hennes intresse för böcker börjar när hon snor en liten bok som hon hittar på en kyrkogård efter sin brors begravning. Efter det fortsätter hon att ta böcker från de tyska bokbålen, bibliotek och från människor i staden där hon bor . Böckerna spelar en central roll i Liesels liv och de blir en sorts livlina för att stå ut med kriget.  

Drömbokhandeln - Laurence Cossé
Jag tvivlar på att det finns någon roman som verkligen lyckats förmedla kärleken till böcker som den här. I Drömbokhandeln möter vi Ivan och Francesca, två nyligen bekanta, som bestämmer sig för att starta en annorlunda bokhandel som endast ska ge ut kvalitetslitteratur. Romanen är fylld av titlar på böcker och en otroligt härlig litteraturstämning. Men historien tar en oväntad vändning när Ivan och Francesca stöter på motstånd och det blir allt mer som en spännande deckare om hur långt kärleken till böcker kan gå.



En liten kärlekssång - Michelle Magorian 
Det finns 100 anledningar att älska min stora favoritbok "A little love song." Men den lilla bokhandeln och Alex som driver den är kanske en av de största. I berättelsen hittar också huvudpersonen Rose sin gamla släkting Mathildas dagböcker. I dem har Matilda skrivit om sin egen starka och sorgliga kärlekshistoria, från första världskriget. Dubbelt, dubbelt med böcker, skrivande och kärlekshistorier. Man kan ju inget annat än älska Michelle Magorian!

Bläckhjärta - Cornelia Funke
Bläckhjärta är en av de största läsupplevelserna vi hade i 11/12-års åldern och fortfarande är boken lika underbar att läsa. Maggie växer upp med sin pappa som är bokbindare, men hans förmåga och band till böcker sträcker sig mycket längre än så. Bläckhjärta innehåller många hemligheter och utvecklar sig till en sorts resa mellan den "riktiga" verkligheten och böckernas verklighet. Dessutom förekommer Maggies pappas systers bibliotek, ett bibliotek så fantastiskt att det är svårt att tänka ut ett bättre i fantasin.

1 kommentar:

  1. En liten kärlekssång!!!!!!!
    Tror jag måste låtsas att jag inte har andra böcker att läsa och läsa om den i sommar. Så fin!

    SvaraRadera