fredag 16 december 2011

Intervju med vampyren

Jag gjorde det stora misstaget att se filmen innan jag läste boken. Nu ångrar jag det något så fruktansvärt! Ibland brukar det inte vara någon fara om boken och filmen skiljer sig mycket från varann, men så var det inte tyvärr i det här fallet.

Det är en riktigt bra berättelse. En vampyr berättar sin livshistoria för en journalist på ett hotellrum i San Francisco. Den börjar året 1791 då han blev vampyr. Man får följa hans tid med sin skapare Lestrat och deras intriger. Sedan hans, kamp mot sin egen natur, kärleken och alla farorna.

Jag vill inte spoila för mycket, ni som sett/läst den vet nog vad jag pratar om. Den kan nog vara riktigt spännande, det är som sagt en av de stora vampyrklassikerna. Men efter att ha sett filmen kom det inga överraskningar, det var samma berättelse bara i ett långsammare tempo. I slutändan blev det nästan lite tråkigt. Jag är även otroligt trött på den "lidande" vampyrstereotypen trots att det inte är Anne Rice fel utan alla andra hundratals vampyrserier som kommit ut det senaste decenniet.

Mitt tips: Läs boken innan ni ser filmen. Boken är egentligen bättre.

1 kommentar:

  1. Uppdaterar ni "jag läser"?, ni recenserar ju böcker hela tiden men ni läser sammma bok hela tiden, haha, ser lite konstigt ut.. :)

    SvaraRadera