söndag 6 september 2009

Sagan om klanen otori

Det var länge sedan jag läste serien om klanen Otori men jag måste verkligen skriva lite om den.
När jag från början såg dem i affären irriterade jag mig på att man inte kunde få en beskrivning på böckernas handling. På baksidorna av böckerna stod bara en massa recensioner och det fick mig inte att vilja köpa boken direkt. Först ville jag ju se ifall böckerna var något för mig.
Men tillslut köpte jag över näktergalens golv ändå, av ren nyfikenhet.
Den var grymt grymt bra. Men kanske inte så bra att man kan skita i en bakside text....

Serien består av fem böcker: Över näktergalens golv, På kudde av gräs, Under lysande måne, Vid hägerns skarpa skri och och himlens vida väv.
Och himlens vida väv står ännu oläst i min bokhylla. Jag tappade lusten för att läsa sista boken efter den väg slutet på vid hägerns skarpa skri tog.
I alla böckerna (utom sista förmodligen) får man följa mannen Takeo. I första blir hans by skövlad av ett antal samurajer. Han lyckas komma undan och räddas av Otori Shigeru.
Shigeru adopterar Takeo.
Sigeru vet att Takeo inte är en vanlig bond pojke, utan han har krafter utöver de vanliga färdigheter endast en man ur släktet kan ha.
I hela serien får man följa Takeos resa genom livet. Hans kärlek till Kaede, slag om makt, hämnd och de magiska släktet
Man säger ofta att man dras in i en bok som är väldigt bra. Detta är en bok där det nästan gäller bokstavligt. De stunder du läser om Otori kommer du befinna dig i ett sorts medeltida Japan. Du kommer lära känna människor och få följa deras liv i detalj.

Lite kul fakta om författaren är att Lian Hearn är en pseudonym. Egentligen heter författaren Gillian Rubenstein och kommer från Australien. Hon skrev alla fem böckerna för hand i tjocka anteckningsböcker som hon bar med sig överallt så att hon kunde skriva på tåg, flyg och hotellrum.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar