måndag 4 mars 2013

Månadens gästbloggare: Tova




Jag heter Tova och är 14 år. Jag skriver annars på min bokblogg, Bokugglan, där jag mest bloggar om ungdomsböcker. I år är jag en av Bokmässans bloggambassadörer, vilket är väldigt kul! Mitt gästinlägg är en recension av En kvinnas sista ord av Regine Stokke, som är Regines självbiografi.

Regine får på slutet av sommaren veta att hon har leukemi. För att kunna skriva av sig startar hon en
blogg. Den bloggen blir en av Norges största bloggar inom ett år. På bloggen får man följa hur
Regine, 17, kämpar mot cancern, lär sig att leva med sjukdomen och hur hon spenderar sitt sista år.
Innan hon dog önskade hon att hennes blogg skulle bli en bok, och hennes mamma fixade det. I
boken finns blogginläggen, vissa kommentarer och brev från hennes närmsta familj och vänner.
Boken handlar om Regine från att hon får veta att hon är sjuk till hennes död, nästan ett och ett
halvt år. När hennes blogg blev större och större så får hon erbjudanden, som att ställa ut sina foton
på en utställning. Hon samlade ihop pengar som hon skänkte till cancer-forskning, och jag tror
också att en del av pengarna de fick ihop från boken skänktes dit.

Jag visste innan jag började att läsa boken att hon skulle dö, så jag trodde jag var förberedd. Men i
slutet, när det var brev från hennes familj, kunde jag inte sluta gråta. Det var så sorgligt och det
kändes som jag hade lärt känna Regine i boken. Jag tror faktiskt det är den boken jag har gråtit mest
till, och det beror nog på att de andra sorgliga böckerna jag har läst är påhittade.

Blogginläggen är väldigt välskrivna och Regine skrev väldigt bra för att vara 17/18 år. Hon skriver
med flyt och allt är väldigt intressant. Jag tycker den här boken verkligen är värd att läsas, för den
fick mig att se på livet på ett annat sätt.

2 kommentarer:

  1. Så fint med annorlunda bokformat! Skulle gärna se fler bloggar bli bok, och den här verkar vara alldeles ovanligt lämpad.

    SvaraRadera
  2. Det skulle säkert vara intressant att läsa den, nångång tänker jag nog göra det!:)

    SvaraRadera