måndag 16 november 2009

En oförglömlig klassiker


Det var så längesen jag läste skriet från vildmarken men jag vet att hur gammal jag än är när jag läser om den så kommer jag tycka om den lika mycket eller nästan mer än vad jag gör nu. Boken skrevs 1903 av Jack London. Den handlar om hunden Buck som kidnappas från sin husse och matte och säljs till att bli slädhund uppe i Alaska. Man får följa honom på hans väg upp till Alaska, hans hårda liv som slädhund, blodiga kamper mellan hund och hund om ledar plattser, kamper på liv och död och hemska och guldgiriga män som behandlar slädhundarna allt annat än väl.
Du kommer gråta som en gris precis som jag och Buck kommer bli din bästa vän
Skriet från vildmarken är helt enkelt oförglömlig.

1 kommentar:

  1. En av mina favoriter någonsin, men jag måste avråda från att läsa den version av boken som ni har på bilden. Jag tycker personligen att den översättningen suger purjolök. Men det finns så många utgåvor av just denna roman att välja mellan att det enda säkra kortet förmodligen är engelska originalet, tyvärr. Ett mästerverk är det, iallafall :)

    SvaraRadera