torsdag 27 augusti 2009

Fjäril


Nu när skolan har börjat och allt har inte bloggen varit lika uppdaterad som innan, både jag och klara har mycket i tankarna som skola, läxor, aktiviteter och annat. Men vi ska försöka ändra på det nu när vi kommit in i de gamla vanorna igen.


En höjdare som jag längtar efter jätte mycket är Sonya Hartnetts nya bok Fjäril som kommer i början av 2010. För det första så tycker jag om titeln, fjäril, enkel och fin.

Snoya Hartnett vann år 2008 alma priset och av de böcker jag läst av henne så är hon en väldigt bra ungdomsförfattare även om böckerna inte varit de bästa. Den första jag läste var, jag är djävulen, som var riktigt bra men kanske lite svår att tycka om för många, den andra var pojken i soffan som inte alls var bra.
Men kanske blir detta hennes stora genombrott, ett år efter almapriset.
För fjärilen verkar innehålla något annat än killar med snurr i hjärnan och dessutom verkar den lite tjockare än hennes förgående böcker som varit pinntunna.
Så här står det på förlagets hemsida:

Plum är en knubbig, ängslig och osäker flicka som är i klona på ett fruktansvärt tjejgäng i skolan. Med stigande spänning följer vi plums kamp för överlevnad och för något som kan liknas vid mänsklig värdighet.
Det är med stark psykologisk insikt som Sonya Hartnett skildrar Plums otrygga tillvaro.
Språket är fantastiskt, såväl avskalat som vackert och levande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar