söndag 30 augusti 2009

En favorit i mitt hjärta


Jag tror de flesta har hört talas om Guldkompassen vid det här laget.
Trilogin om Lyra och den mörka materian har blivit en av mina absoluta favoritserier.
Jag läste den första boken efter att jag sett filmen (dåligt av mig) men det gjorde verkligen inget märkte jag eftersom boken skiljde sig så mycket i detaljer från filmen.
Efter att jag läst dem har jag verkligen inte kunnat glömma, då och då dyker vissa scener upp i mitt huvud och serien har blivit en av de mest älskade i mina bokhyllor.

Lyras värld är väldigt lik vår egen. Men i hennes värld har alla människor en bit av sin själ utanför kroppen. Själen tar gestalt som ett djur och är för många deras bästa vän. Jag skulle också gärna ha en liten Daimon vid min sida! Så mysigt, men ändå konstigt...
De har också häxklaner och panskarklädda isbjörnar..
Kyrkan finns även i Lyras värld, men där är den mer vetenskapligt inriktad och har väldigt stor makt. Något man får höra talas om i alla böckerna är stoft som från början är ett mysterium. Kyrkan anser att stoft är något farligt och försöker förstöra det..

I första boken försvinner Lyras bästa vän Roger spårlöst. Lyra får följa med den vackra Mrs Coutler till London där hon får leva ett lyxigt liv och prova vackra kläder. Men Lyra känner att det inte står rätt till, när ska hon få åka till Norden som Mrs Coutler lovat henne? När hon får reda på Mrs Coutlers rätta jag flyr hon och hamnar hos ett gäng zyjenare. Zyjenarna hjälper henne att nå sitt slutliga mål: Norden.

I andra boken hamnar Lyra i en annan värld. Lord Arsiel har öppnat barriären och gjort det omöjliga möjligt. Men den andra världen är inte som Lyra tänkt sig. I staden bor endast barn, de vuxnas själar har blivit tagna av vålnader. Där möter hon Will. Will kommer från vår värld. Hans och Lyras öden är på något vis sammanlänkade

Guldkompassen är en fantasybok som sticker ut från allt annat jag läst i kategorin. Philip Pullmans verk har blivit jämfört med Tolkiens härskarringen och Lewis Narnia. Kanske har de flera likheter, alla tre kommer från Oxford och skriver fantasy.. Men jag tycker ändå inte de går att jämföra. Guldkompassen är en bok av sitt slag. Som innehåller en fantastisk berättelse få kommer kunna överglänsa.

1 kommentar: