lördag 15 augusti 2009

Lizzie Nichols - den underbara babbeldrottningen!


Lizzie Nichols, babbeldrottningen, flickan som aldrig kan hålla tyst, åker till London för att hälsa på sin nya pojkvän. Men pojkvännen visa sig vara allt annat än Lizzie hade väntat sig, inte en god kille vars högsta dröm är att lära barn läsa utan en pokerberoende bidragsfuskare.
Lizzie flyr med tåget till frankrike där hennes bästa vän tillbringar sommaren på ett slott. Lizzie upptäcker att sommaren kanske inte blir en sådan katastrof som hon först trodde, ända tills hon öppnar munnen igen vill säga.

Det blir lite tjatigt att skriva samma saker om Meg Cabots böcker hela tiden, fnittriga, oerhört pinsamma och en aning knäppa. Men det är just så alla hennes böcker är. Även om hon försöker sig på en deckare (Heater Wells) så blir den minst lika pinsam som alla andra, om inte kanske mer. Hennes nya serie babbeldrottningen är en serie för vuxna men jag skulle mer säga att den passar äldre ungdomar, jag skulle aldrig kunna se min mamma gilla den här boken.
I alla fall så ger jag den här boken gott omdöme, det skulle bara vara roligt att läsa något annorlunda av Cabot för en gångs skull. Men hon valde sin stil för länge sedan, och det är trotts allt den som fått så många att älska henne.
Andra delen i babbeldrottningen heter babbeldrottningen i new york, och ska inköpas av mig så fort jag bryter mot mitt eget förbud.

1 kommentar:

  1. Vet ni vart man kan hitta den tredje delen på svenska?

    SvaraRadera