tisdag 5 februari 2013

Magikerna

Magikerna var en av januaris största bokhändelser i Sverige och bemöttes av både hyllningar och sågningar. Jag blir en av hyllarna, efter att långsamt läst mig genom Lev Grossmans succéroman kan jag säga att jag har en ny bokförälskelse.

Quentin Coldwater är en högpresterande elev och lite av ett geni. Han går sista året på High School när han hamnar på Bakerbills, ett hemligt college mitt i New York. Quentin som alltid varit hemligt besatt av fantasyromaner och trollkarlstrick visar sig besitta verkliga magiska krafter. När han träffar den begåvade eleven Alice blir de oskiljaktiga och tillsammans med ett gäng andra elever börjar de experimentera med deras magiska krafter.

Magikerna har blivit jämförd med både Harry Potter och Den hemliga historien, och det är precis dessa böcker jag hela tiden kommer att tänka på. Att läsa om Bakerbills ger lite samma känsla som att läsa om Hogwarts, en stark längtan efter att få vara där och läsa samma ämnen och gå i samma korridorer som karaktärerna i boken. Vad jag älskade med Magikerna är att den hela tiden känns så realistisk till skillnad från andra fantasyböcker. Den romantiserade bilden bryts ner av karaktärernas mänskliga känslor. Berättelsen kunde ha varit en parodi på Narnia, men det är hur författaren låtit verkligheten möta fantasin som gör den så trovärdig och underhållande. Ni kommer inte förstå förrän ni själva har läst den, så vad väntar ni på?

3 kommentarer:

  1. Ännu en bok att lägga till i läshögen :)

    SvaraRadera
  2. Har denna i hyllan och jag hoppas verkligen att jag ska ta och läsa den snart, dock har jag sett mer negativt än positivt om boken...

    SvaraRadera
  3. Det låter som en intressant bok. Tackar för tipset.

    SvaraRadera