onsdag 5 oktober 2011

Hilda gästbloggar!

Hej. Jag heter Hilda och jag är femton år, även om jag fyller sexton ganska snart. Jag är en kompis till Hanna, och vi delar båda intresset för Vampire Weekend, Fleet Foxes, Glee och choklad. För att inte nämna våran (i princip) besatthet av Harry Potter. Heh. Jag går första året i bild och form på Södra Latins gymnasium och än så länge är jag väldigt nöjd. På fritiden tycker jag om att måla, kolla på "How I met your mother" och fika med kompisar. Jag har också alltid älskat att både läsa och skriva och blev därför väldigt glad när Hanna undrade om jag ville gästblogga. Jag tänkte berätta lite om min favoritbok Extremely Loud and Incredibly Close av Jonathan Safran Foer. Det finns många böcker jag tycker om (bland annat Vita Tänder av Zadie Smith och The history of love av Nicole Krauss), men det här är min absoluta favoritbok. Den är så fantastiskt vacker, rolig och hjärtslitande på samma gång.
Boken handlar om nioårige Oskar, en mycket lillgammal och intelligent pojke som tituelerar sig som uppfinnare, frankofil, vegan och smyckestillverkare. Bland annat. För två år sedan förlorade Oskar sin pappa i 9/11 och sorgen han upplever är fortfarande enorm och mycket svår att hantera. Han känner sig ensam och missförstådd, även av sin egen mamma. En dag hittar han en nyckel i en bortglömd vas i sin pappas gamla garderob och känner sig manad att hitta låset som hör till nyckeln. Oskar ger sig ut på jakt efter låset i New York, vilket resulterar i möten med många olika människor, och även en del ledtrådar till hans pappas förflutna. Samtidigt får man följa hans farmoders och farfaders historia i 40-talets Tyskland, där de båda är med om bombningen i Dresden; något som kommer att påverka dem för evigt.
Som jag nämnde så är boken väldigt rolig och sorglig på samma gång, vilket nog är ett medvetet val. Det skulle annars så lätt kunna bli för tårdrypande och bedrövligt. Språket är otroligt vackert och poetiskt, samtidigt som det inte är för detaljerat och plottrigt. Det är en fantastisk bok helt enkelt! Jag skulle råda er att läsa den på engelska, för den gör sig bäst på originalspråk. Snart kommer även filmen dessutom! Ja, det var ungefär allt från mig! Ha det bra.
Hilda

3 kommentarer:

  1. hello Hildus(hehe), vi är i princip grannar för jag går på Globala gymnasiet! Jag gillar också fleet foxes, glee, choklad, HP(!), HIMYM, fika, läsa och skriva. Känns som vi är kompis själsfränder. Skulle vara kul att höras eller något. Hejdå.

    SvaraRadera
  2. Hej Nicole! Gud vad kul! Ja, lägg till mig på facebook (Hilda Renman). Kram!

    SvaraRadera
  3. Till Hilda: Det går inte att skicka meddelande till dig på fb. Inget viktigt, tänkte bara säga;
    Hej hehe. Hoppas du inte har fått intrycket att jag är typ stalker eller så (?). Det är så att jag visade min kompis ditt blogginlägg och sa ; typ jag eller hur? och hon mmmmade. Sen har jag inte gjort något förrens nu då det stod att du hade accepterat min vänförfrågan. Förstod ingenting först men började förstå och pratade med min kompis, hon sa att det var hon. Hehe, vet inte ens varför jag känner att jag behöver berätta det här, men...:P Adios!

    SvaraRadera